Gotland

Fotograf: Niklas Liljebäck

Skarv, säl och fiskbestånd Informationsmöte

29 maj 18.00-20.30 på Lövsta med Jägareförbundet, Sportfiskarna och Länsstyrelsen

2024-05-08

Bestånden av rovfiskar som abborre, gädda och havsöring har minskat runt Gotland de senaste årtiondena.
Vilken roll spelar predatorer som säl och skarv för rovfisken? Hur förvaltas säl och skarv idag och vilka möjligheter finns at bedriva en mer aktiv förvaltning? Hur kan vi ta tillvara möjligheter at bedriva skyddsjakt som idag inte utnytjas fullt ut på Gotland?

Jägareförbundet, Sportfiskarna och Länsstyrelsen bjuder in till en informations- och diskussionsträff. Träffen vänder sig till dig som är jägare, fiskare, markägare eller av annan anledning är intresserad av viltfrågor och fiskbestånd. Vi bjuder på fika.  INBJUDAN i pdf här

TID OCH PLATS Lövsta, 29 maj kl 18.00-20.30.
ANMÄLAN
Anmäl dig till gotland@sporfiiskarna.se senast 29 maj kl 13.
Deltagande är kostnadsfritt. Efteranmälan på plats i mån av utrymme.

Därför behövs den här träffen! Presentation av medverkande organisationer.
Hur mår gäddan, abborren och havsöringen runt Gotland? Vilken betydelse har rovfisken för ekosystem och människa?
Hur påverkar säl och skarv fisken? Hur förvaltas fiskbestånd, säl och skarv idag?
Jakt på säl och skarv. Vilka möjligheter finns at bedriva jakt? Metoder och regelverk.
Fika och diskussioner.