Förbundets utbildningar inom eftersök har olika inriktning. Dessutom har de olika styrkor, vad gäller exempelvis tillgänglighet och praktiska övningar. Foto: Mostohotos

Sju utbildningar inom eftersök

Förbundet har flera utbildningar inom eftersök, vilka utvecklas kontinuerligt. Samtidigt utvecklas nya utbildningar, för att förbundet ska bli heltäckande inom eftersök.

Foto: Martin Källberg

Förbundets utbildningar inom eftersök kompletterar varandra och står var för sig för viktiga pusselbitar i vår samhälls- och medlemsnyttan på eftersöksområdet.

• Se vänstermarginalen! För mer information om våra utbildningar inom eftersök.

• Se vår kurswebb  för kurstillfällen.

Om eftersök

Fullgod beredskap för eftersök av skadat vilt är en viktig del av jaktutövandet. Utöver detta gör jägarkåren en stor insats genom att utföra eftersök på vilt som skadats i trafiken. Genom teoretisk och praktisk kunskap och med särskilt tränade hundar ges förutsättningar att klara detta på ett bra sätt.

Vilt som skadats ska spåras upp och avlivas. Varje eftersök kräver därför fullgod kompetens och uthållighet hos förare och hundar. Grunden är därför att jägare och eftersöksjägare förbereder sig efter bästa förmåga, men också prestigelöst samarbetar.

Utvecklingen av Eftersöksutbildning - teori och praktik Läs om hur detta gått till!

Svenska Jägareförbundets eftersöksutbildningar är framtagna med bidrag från Jakt- och viltvårdsuppdraget.

2014-01-28 2018-11-19 Markus Olsson