Landet runt

Torbjörn Larsson och Göran Eriksson i direktsänd P4Örebro. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Örebro län på tur när förbundsordförande besöker vargdrabbade län

ÖREBRO. Just nu besöker Svenska Jägareförbundets ordförande rovdjursdrabbade län. Tillsammans med respektive länsordförande träffar Torbjörn Larsson lokalmedia och berättar om det arbete som pågår och förmedlar budskapet, att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

Torbjörn Larsson och Göran Eriksson i P4Örebro. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-07-06

- Riksdagen har beslutat att vi ska ha varg i landet. Vi accepterar demokratiska beslut men vi ställer också motkrav. Vi vill ha en så liten vargstam som möjligt. Människor som lever nära rovdjuren måste få komma till tals, de måste få en chans att leva av naturen, det är viktigt att de kan känna att de kan påverka sin livssituation, säger Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.

Under måndagen var det träff med flera lokala tidningar men även direktsändning i Sveriges Radio Örebro där både förbundsordförande Torbjörn Larsson och länsordförande Göran Eriksson medverkade.

- Det finns en oro och otrygghet bland vanligt folk som vill bo och leva på landsbygden. Vargen påverkar så många fler än bara oss jägare. Vi måste snarast få ner antalet revir i Örebro län, säger Göran Eriksson, länsordförande Svenska Jägareförbundet Örebro.

Även frågan om skyddsjakt togs upp. Idag krävs det tre till fyra vargangrepp på jakthund innan skyddsjakt beviljas. Det vill Svenska Jägareförbundet ändra på, till skyddsjakt redan efter första angreppet. Förbundsordförande svarade även Sydnärkenytts reporter på frågor om förvaltning av vildsvin och dov.

Imorgon tisdag kommer Torbjörn Larsson att träffa lokalmedia i Karlstad.

Text och foto: Ulrika Karlsson-Arne