Landet runt

Torbjörn Larsson och Leif Thomsen mötte SVT Öst idag. Foto: Gunnar Hellsing

Förbundsordförande i Östergötland idag – med tydliga budskap om varg

ÖSTERGÖTLAND. Svenska Jägareförbundet vill att det ska bli enklare för de som lever med vargen att påverka hur vargarna förvaltas. En så liten vargstam som möjligt gör det enklare att klara av utmaningarna. Det är krävande att leva med varg. Därför möter förbundsordförande Torbjörn Larsson nu lokalmedia runt om i Mellansverige, för att nå ut med budskapet.

Torbjörn Larsson och Leif Thomsen i Östergötland idag. Foto: Gunnar Hellsing

2020-07-14

Just nu besöker Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson län som påverkas av varg. Först ut för två veckor sedan var Gävleborg, ett län med Sveriges största rovdjurstryck. Efter det har förbundsordförande besökt Dalarna, Örebro och Värmland, Västra Götaland, Jämtland och Västmanland. Tanken med nedslag i Östergötland idag, var att träffa lokalmedia och berätta om det arbete som pågår och budskapet - att Svenska Jägareförbundet vill ha så få vargar som möjligt.

- Det är oacceptabelt att vargen ska ha någon slags gräddfil, den ska förvaltas precis som annat vilt. Ska människor leva med vargen måste det finnas regler som gör det möjligt. Jag kan inte tänka mig att det finns en enda förälder som vill släppa iväg sina barn till skolbussen när man vet att det finns vargar i området. Dom allra flesta skjutsar idag på sina barn istället, säger Torbjörn Larsson, förbundsordförande Svenska Jägareförbundet.

Jägareförbundet vill att det ska tillåtas skyddsjakt på vargar som tar jakthundar – redan efter första angreppet. Hundar är viktiga i jägarens vardag för till exempel eftersök vid viltolyckor. Hunden är en familjemedlem, ingen vill se sin familj skadad eller dödad.

- I Östergötland finns en oro hos många på landsbygden. Det som kommer hända är att det med all säkerhet kommer bli fler revir, och med det följer större problem om inte vargen förvaltas rätt från början, säger Leif Thomsen, länsordförande Svenska Jägareförbundet Östergötland.

Under dagen var det bland annat träff med SVT Öst, tidningen Corren och Sveriges Radio P4 Östergötland där både förbundsordförande Torbjörn Larsson och länsordförande Leif Thomsen medverkade.

- Det är viktigt att nå ut till allmänheten, vargen påverkar inte bara oss jägare, säger Leif Thomsen, länsordförande Svenska Jägareförbundet Östergötland

Text: Ulrika Karlsson-Arne