Foto: Mostphotos

EM

EM jaktskyttet är ett skytte som består av både hagel- och kulgrenar. Varje år arrangeras det ett EM i Europa. Detta sker på individuellt och även med ett föranmält sexmannalag. För att komma dit arrangerar Svenska Jägareförbundet uttagningstävlingar, nedan finns ett PM om hur årets uttagning går till. Vi korar också en Svensk mästare i EM skyttet vid Sm tävlingar varje år.

Året EM går i Piancardato, Italien den 1-3 juli.

Årets uttagningstävlingar till EM går under våren på följande platser. Detta är fortfarande preliminära datum:

• 9-10 april i april Bredared Se inbjudan!
  • 7-8 maj Östersund Preliminärt Se inbjudan!
  • 11-12 juni Haninge tillika SM Preliminärt

Här kommer resultaten från två av årets uttagningstävlingar till EM i sommar. En uttagning återstår tillika SM i EM skyttet som går i Haninge. Uttagningen är till nästa års 18 manna trupp samt till årets 6 manna lag på EM.
Resultat EM uttagning Östersund
Resultat EM uttagning Bredared
Resultat EM uttagning 3 & SM Haninge

EM-trupp 2023 samt lag 2022

Utöver detta har Svegeråsen en träningshelg den 26-27 februari OBS anmälan krävs till kent.e.larsson@gmail.com för deltagande.

Mer information kommer till deltävlingarna.

Uttagning till Teamet, 18 mannatruppen, tas i första hand ut från 2020 års uttagningar samt 2021 års SM. Pga. pandemin kan tävlingskommittén besluta fylla på vakanta platser utifrån årets uttagningar.

På grund av Pandemin (att vi inte hade några uttagningstävlingar 2020) är årets uttagning till 6 mannalaget till EM öppet för alla. Inte bara för 18-mannatruppen (enligt reglerna), utan även nya tävlande har möjlighet att ta en ”direktplats” i landslaget i år.

Här kan Ni läsa om nuläget med 18 manna truppen till EM.

2018-12-20 2022-06-14