EM - Svenska Jägareförbundet

Foto: Mostphotos

EM

EM jaktskyttet är ett skytte som består av både hagel- och kulgrenar. Varje år arrangeras det ett EM i Europa. Detta sker på individuellt och även med ett föranmält sexmannalag. För att komma dit arrangerar Svenska Jägareförbundet uttagningstävlingar, nedan finns ett PM om hur årets uttagning går till. Vi korar också en Svensk mästare i EM skyttet vid Sm tävlingar varje år.

VM tävlingarna i kombinerat

Det som tidigare var EM i kombinerat skytte har nu blivit VM men med samma grenar. Årets
VM går i Csákberény i Ungern som ligger ca 11 mil sydväst om Budapest 9-11 juli. Banorna håller på att byggas nu.
Uttagningstävlingarna till EM/VM som normalt går i april/maj flyttas i år till juni och komprimeras till en ”trippeltävlingshelg” över fre, lö och sö.

Årets 3 uttagningar sker i:

• Skövde fredag 4 juni
  • Svegeråsen lördag 5 juni
  • Bredared söndag 6 juni.

SM-resultat blir det sammanlagda resultatet av de tre kvaltävlingar.
Mer information om anmälan, tider mm kommer senare.

Uttagning till Teamet, 18 mannatruppen, tas i första hand ut från 2019 års uttagningar. Pga. pandemin kan tävlingskommittén besluta fylla på vakanta platser utifrån årets uttagningar.

På grund av Pandemin (att vi inte hade några uttagningstävlingar 2020) är årets uttagning till 6 mannalaget till VM öppet för alla. Inte bara för 18-mannatruppen (enligt reglerna), utan även nya tävlande har möjlighet att ta en ”direktplats” i landslaget i år.

Om inte uttagningstävlingar kan genomföras men VM genomförs enligt plan, så beslutar tävlingskommittén om att utse årets 6-mannalag (landslaget).

/Tävlingskommittén

Em-trupp 2020

Laget består av de 6 bästa skyttarna vid årets 3 tävlingar. Den 18 personer starka truppen är uttagen på dessa 3 tävlingar.

OBS!

EM i kombinerat skytte den 3-5 juli i Maribor Slovenien har ställts in pga Coronaviruset. Tävlingen kommer inte att skjutas i år utan det är först 2021. De nationella uttagnings- och SM tävlingar som planerats tidigare är den första som skulle gått den 5 april inställd. Övriga tävlingar har inte beslut tagits ännu utan vi återkommer inom kort med besked om dem.

2018-12-20 2021-03-31