Att sätta ut saltstenar för älg och rådjur är en enkel och billig åtgärd för viltets trivsel. Illustration: Göran Boström

Börja med att såga av en trädstam på cirka en och en halv meters höjd över marken.

Såga sedan ett kryss med motorsåg ner till cirka 30 centimeters djup i stubben!

Tälj därefter till en pinne i lämplig dimension och slå ner den mitt i krysset, så att den sitter stadigt. Trä slutligen saltstenen (ett vanligt tiokilosblock med genomgående hål) på pinnen. Det av regn och luftfuktighet lösta saltet kommer att rinna längs stammen och ner utmed stubbens rothalsar, där djuren gärna slickar och även äter av den saltbemängda jorden.

Den avsågade trädstammen bör hålla minst 20 centimeter i diameter. Det ger stor slickyta och förhindrar att saltlösningen droppar direkt ner på marken.

Lämpligt trädslag är gran, tall eller björk. Om man väljer gran eller tall bör trädstammen barkas innan stenen sätts på plats. En saltsten räcker normalt cirka ett halvår. Även om man inte genast sätter ut en ny sten så snart den gamla är förbrukad, så gör det inte så mycket. Den avsågade trädstammen är så insaltad, att djuren ändå lång tid efteråt regelbundet besöker den och slickar och gnager på den salta veden.

2016-04-08 2018-09-13