Förbundsnyhet

Förtydligande kring EU-manifest

Det pågår en diskussion i våra jägarled avseende ett manifest för stora rovdjur i Europa som EU-kommissionen tagit fram, rubriceringen av manifestet är ”Coexistence between People and Large Carnivores”. Därför vill Svenska Jägareförbundet informera om sakläget avseende manifestet och hur vi valt att hantera det. Till denna information bifogas den senaste reviderade versionen som vi känner till.

2014-04-28

EU-kommissionen har med hjälp av en konsult skrivit ett utkast till manifest ”Coexistence between People and Large Carnivores”.
Detta tidiga utkast innehöll skrivningar som varken FACE eller Svenska Jägareförbundet kunde acceptera.

Kommissionen skapade därefter en arbetsgrupp som arbetat vidare med frågan. I denna ingick FACE, den europeiska jägarfederationen.
För att kunna få till ett så bra underlag som möjligt har Svenska Jägareförbundet bistått FACE i det arbetet – i syfte att inifrån kunna påverka dokumentets skrivningar till det bättre.

– Det är viktigt att poängtera att det är EU-kommissionen som startat projektet och FACE är en part. Från vår sida har vi ett tydligt stämmobeslut om vår rovdjurspolicy. Och det är denna som gäller. Det finns inget annat som vi jobbar efter. Rovdjurspolicyn styr vad vi säger i alla kontakter med myndigheter, politiker och internationellt, säger Björn Sprängare.

I en sådan här process får ingen part igenom allt det den vill. Det handlar istället om kompromisser från alla sidor för att minska konflikterna kring rovdjuren.
– Genom FACE har vi lyckats göra dokumentet bättre, men vi är långt ifrån nöjda. Processen är också sådan att det är FACE som skriver under, inte Svenska Jägareförbundet. Nu får vi se om projektet också kan arbeta vidare och leda till att konflikterna kring rovdjuren minskar, säger Björn Sprängare.