Förbundsnyhet

Två älgtjurar.

- Idag närmar sig jakten i Värmland och Örebro en situation där jaktmarkerna avkastar väldigt lite eller inget alls, skriver Svenska Jägareförbundet i sitt yttrande till Förvaltningsdomstolen i Karlstad. Foto: Kenneth Johansson

Risk för inställd älgjakt i Värmland

- Inför tilldelningsbesluten och fastställande av nya förvaltningsplaner för älg diskuteras på allvar att helt ställa in älgjakten 2016/2017 i stora delar av Värmland.Det skriver Svenska Jägareförbundet till förvaltningsdomstolen i Karlstad i ett yttrande som visar hur allvarlig situationen är.

2016-02-05

Det hela handlar om konsekvenser av den av Förvaltningsrätten inställda vargjakten i Värmland och Örebro. Den 15 februari går jakttiden ut för den beslutade licensjakten på varg. Men jakten har fortfarande inte kommit igång i Värmland och Örebro.

Förvaltningsrätten ska ta ställning till om 26 vargar får skjutas i Värmland och Örebro län i enlighet med tidigare beslut från länsstyrelse och Naturvårdsverk.
Förvaltningsrätten har tidigare uppgett att ärendet skulle behandlas skyndsamt och att beslut skulle komma senast den15 januari. Men något beslut har fortfarande inte kommit.

Konsekvenserna av den inställda vargjakten riskerar att bli allvarliga, enligt Jägareförbundets yttrande.

- Idag närmar sig jakten i Värmland och Örebro en situation där jaktmarkerna avkastar väldigt lite eller inget alls, menar förbundet.

Jägareförbundet visar i sitt yttrande talande fakta om hur allvarlig situationen är i Värmland och kritiserar hårt Förvaltningsrätten i Uppsalas hänvisning till Naturvårdsverkets kritiserade socioekonomiska analys som menare att de socioekonomiska konsekvenserna för djurägare, jägare och markägare är små.

- Kritiken mot rapporten är mycket stor. Framför allt har Naturvårdsverket överhuvudtaget inte gjort någon egen analys av verkligheten, utan enbart valt att sammanställa vad olika intressenter och rapporter har uttalat, menar förbundet.

- I fråga om påverkan på jakten har rapporten av jägare och markägare i varglänen uppfattats som direkt stötande.