När en allvarlig olycka har inträffat behövs ofta snabb vård. Dina jaktkamraters kunskaper och utrustning kan i värsta fall avgöra utgången. Nu lanserar Svenska Jägareförbundet och Kennelklubben Vård i det vilda.

Nu kan medlemmar lära sig att rädda liv

Ifall en jägare eller jakthund skadas är man ofta långt ifrån sjukvård och veterinär. Det är då du eller dina jaktkamrater kan rädda liv – om ni har rätt kunskap och utrustning.

Mats Gezelius.

2017-01-25

– Det är därför som Svenska Jägareförbundet och Svenska Kennelklubben dragit igång projektet Vård i det vilda. Vi vill att många ska gå denna utbildning, för då kommer vi att kunna rädda liv på både hundar och människor, säger projektledaren Mats Gezelius.
Svenskt Friluftsliv finansierar projektet.

Skärskador, fallolyckor, benbrott, hjärtstopp och många andra typer av skador drabbar enligt försäkringsbolaget IF:s statistik cirka 900 jägare varje år. Jakthundar skadas också av vassa pinnar, bett och mycket annat.
Ibland är olyckstillfället allvarligt. Skillnaden mellan liv och död hänger på kunskap och utrustning hos de människor som finns närmast, det vill säga jaktkamraterna.
– Detta är anledningen till att  Svenska Jägareförbundet tillsammans med Kennelklubben dragit igång projektet Vård i det vilda. Förbundet vill ta samhällsansvar och bidra till att såväl medlemmarna som deras hundar kan få hjälp när de som bäst behöver den, säger Mats Gezelius.

Syftet med utbildningen är att kunna ge akut hjälp fram till att personen kommer till sjukhus, ambulans anländer eller hunden kommer  till veterinär.
– Hela projektet syftar till att öka kompetensen hos den som är först på plats, så att personen vågar agera och utför rätt åtgärder. Det ökar chanserna för överlevnad och kortar processen för rehabilitering för människan eller hunden.
Utbildningen Vård i det vilda kommer att ges till medlemmar i Jägareförbundet och Kennelklubben under 2017 och 2018.  De personer som genomgår utbildningen får också ett specialanpassat utrustnings-kit.
– Innehållet i utbildningen har kvalitetssäkrats av  läkaren Rickard Ånell och veterinär Jonas Malmsten. Vård i det vilda ger också ett certifikat på HLR (hjärt- lungräddning)  men utbildningen är bredare än så. Det gör den unik, säger Mats Gezelius.
Under våren kommer Svenska Jägareförbundet börja utbilda brett över landet. Medlemmar som är intresserade kommer att hitta information på en separat hemsida, som kommer lanseras inom kort, men också i Svensk Jakt och på förbundets hemsida.
– Det kommer att finnas utbildare över i stort sett hela landet, så man ska inte behöva åka speciellt långt för att kunna gå kursen som är sju timmar lång. Vi hoppas att många tar chansen att gå Vård i det vilda. Tillsammans kommer vi att minska lidande och rädda liv, säger Mats Gezelius.