Förbundsnyhet

Hagelskytte. Foto: Madeleine Lewander.

Jägarexamen – ett gemensamt ansvar

Sedan Jägarexamen infördes 1985 har skett stora förändringar i samhället och i vår omvärld. – Detta har bidragit till att utbildningen behöver en översyn. Jägarexamen är ett gemensamt ansvar mellan myndigheter och de som genomför utbildningarna. Svenska Jägareförbundet kommer att ta sitt ansvar, säger utbildningschefen Ulf Sterler.

Ulf Sterler. Foto: Madeleine Lewander

2017-02-06

Svenska Jägareförbundet var med och bidrog till införandet av jägarexamen 1985. Runt om i landet genomförs idag mängder av kurser. Skjutbanor, utbildare och provledare gör överlag ett lysande pedagogiskt och praktiskt arbete. Men i takt med att samhället förändrats har behoven av en översyn av jägarexamen accelererat. Särskilt viktigt är det för att det har uppdagats några fall av fusk. Men också för att utbildningsverksamheten har förändrats avsevärt från en längre kursverksamhet till kortkurser och ren affärsdrivande verksamhet och att vi har en ny generation av elever.

Svenska Jägareförbundet har i tre skrivelser (2014, 2015, 2016) till Naturvårdsverket påpekat brister i utbildningsstrukturen, samt föreslagit utredning till att i föreskrifterna införa obligatoriska moment och kurslängd i linje med andra nordiska länder.
– Naturvårdsverket är ansvarig myndighet. Vi har tre år i rad påtalat problem som måste rättas till. Tyvärr har verket inte agerat tillräckligt snabbt eller kraftfullt. Myndigheten måste ta initiativet och involvera alla parter, säger Ulf Sterler
– Det är hög tid att ta ansvar för och medverka till att såväl utbildnings- och examensstruktur är bra och fungerar på rätt sätt. Här vilar ett stort ansvar på alla som genomför utbildningar – även oss i förbundet.

Som ett led i förbundets arbete att förbättra och säkerställa kvalitén på jägarexamen kommer ansvariga tjänstemän under första halvan av 2017 besöka alla jägarexamensgrupper. De ska undersöka hur det fungerar med både utbildningar, prov och organisering. Detta görs för att få en helhetsbild hur det fungerar.  Resultaten återkopplas sedan till respektive styrelse i Jägareförbundets länsföreningar som kan åtgärda de eventuella brister som finns inom förbundets verksamhet.

I september levererade Naturvårdsverket en utredning om möjligheten att modernisera och utveckla jägarexamens teoriprov. Naturvårdsverket skriver i sin förstudie Mot ett säkrare teoriprov (2016-12-19) att målet är att alla provbanor ska ha gått över till att bara hantera digitala prov 2019.

Det är ett steg i rätt riktning. Men det behövs mer. Tanken är inte att det ska bli svårare att ta Jägarexamen, utan säkerställa att deltagarna får rätt kunskaper och färdigheter samt att stänga möjligheterna till fusk. Jägarexamen är en mycket viktig fråga för oss.
Nu måste Naturvårdsverket och Polisen – ta sitt ansvar och bidra till att vi kan säkerställa en hög kvalitet av utbildningen. Så den kan leva vidare i nuvarande form, säger Ulf Sterler.