Torbjörn Larsson, ordförande för Svenska Jägareförbundet, vill att jägarna ska få sälja vildsvinskött direkt till konsumenter och företag. Han är övertygad om att en sådan lösning leder till ett ökat jakttryck på vildsvinen – och är en viktig pusselbit för att minska de skador som djuren gör på odlad gröda.

Låt jägarna få sälja vildsvinskött

Svenska Jägareförbundet vill att småskalig försäljning av vildsvinskött direkt från jägarna ska bli tillåtet. Organisationen har länge försökt få nya regler på plats, eftersom detta skulle leda till en ökad efterfrågan på köttet, som i sin tur leder till ett ökat jakttryck på vildsvinen.

2017-08-30

Vildsvinen är en viktig jaktlig resurs, utmärkt viltmat och ett vilt vi kan – och bör – jaga året om. Det gör jägarkåren redan idag med framgång. Det fälls nästan 100 000 vildsvin varje år, vilket är fler än antalet fällda älgar!

Men det krävs mer. Vildsvin ställer lokalt till det för jordbruket och här måste vi jägare ta vårt ansvar tillsammans med markägare och arrendatorer. Vi vet att detta samarbete på många ställen fungerar mycket bra. Vi vet också att det på sina håll fungerar mindre bra. Alla brukare av naturen måste hjälpas åt – för att vi ska klara av att balansera antalet vildsvin.
Ett bekymmer är att det i dag sällan är lönt att sälja vildsvin. Den enda möjligheten att få avsättning för köttet är att åka till en vilthanteringsanläggning. Avstånden till dessa anläggningar gör ofta att betalningen för köttet inte ens täcker körkostnaderna.

Trikinprov är en självklarhet, men inte ens efter det får jägaren sälja vildsvinet vidare till konsumenter eller näringsidkare. Köttet får inte ens ges bort till grannen.
Detta har Svenska Jägareförbundet sett som ett problem under längre tid och har försökt hitta lösningar. När frysen är full är det svårt att motivera sig att sitta ute en kall natt till på vakjakt – och därtill inte vet var du ska göra av köttet. Jägarna måste ha en rimlig möjlighet att kunna sälja vildsvinen vidare.
Sverige behöver inte uppfinna något eget system. Vi behöver inte blicka längre än till Tyskland. Där säljs det årligen runt en halv miljon vildsvin vidare till krögare, butiker och privatpersoner. Alla vildsvin som säljs är trikintestade och det finns en spårbarhet på köttet. Systemet har fungerat utmärkt i flera år och förbundet ser inget skäl till att inte ett liknande system med en relevant utbildning för jägarna skulle kunna införas i Sverige.

Vill våra beslutsfattare, politiker och myndigheter att vildsvinsstammen ska regleras hårdare är den småskaliga försäljningen av vildsvinskött en viktig pusselbit. Det är hög tid att vi tar nästa steg i vildsvinsförvaltningen och inför ett säkert system som tillåter småskalig försäljning av vildsvinskött. Från skogen och jägarna till konsumenter och näringsidkare.
Vi är övertygade om att fler vildsvin kommer att fällas, till nytta för lantbruket och fler konsumenter kommer att kunna ta den av den fina resurs som vildsvinsstammen utgör. Utmärkt ekologiskt kött från en förnybar och klimatsmart resurs.

Jägarna är redo att göra jobbet, ge oss nu verktygen.