Förbundsnyhet

Magnus Rydholm, Daniel Matspers och Torbjörn Larsson.

Ungdomsarbetet under lupp i Bryssel

Nya jägare, nya utmaningar, så heter EU:s tvärpolitiska grupp för biologisk mångfald, jakt och landsbygds seminarium i Bryssel. För att visa upp vad Svenska Jägareförbundet gör för att utveckla ungdomsverksamheten deltog Daniel Matspers, ungdomsledare i Jägareförbundet Dalarna, kommunikationschef Magnus Rydholm och förbundsordförande Torbjörn Larsson.

2017-09-06

På onsdagen den 6 september diskuterade den tvärpolitiska gruppen i EU-parlamentet utmaningarna med att intressera unga människor för jakt.
Svenska Jägareförbundet hade mönstrat med en delegation på tre personer. Torbjörn Larsson och kommunikationschefen Magnus Rydholm flankerades av en ung ungdomsledare från Dalarna.

Syftet med att Daniel Matspers fanns med var att visa upp det pågående projektet som Svenska Jägareförbundet driver.
– Detta projekt är mycket intressant och spännande. Vi provar helt nya vägar för att nå unga människor. Och vi har vänt på erbjudandet från "detta erbjuder vi" till "vad vill ni göra?", säger Magnus Rydholm.
Projektet pågår till slutet av året och redan nu har förbundet fått många nya insikter.
– Vi märker att det finns ett stort intresse bland unga att följa med oss på olika aktiviteter, det kan vara jakt eller något annat, men man måste fråga dem. Annonser och erbjudande via sociala medier fungerar inte, säger Daniel Matspers.

Ett nytt tilltal, större delaktighet och medbestämmande kan vara nyckeln för att öka antalet unga i förbundet.
– Vi gör en pilot med två olika intressebaserade nätverk. Ett i Stockholm och ett i Dalarna för att kunna se på skillnader och lära oss så mycket som möjligt. Erfarenheterna från projektet kommer sedan troligen att ligga till grund för vårt framtida ungdomsarbete, säger Torbjörn Larsson.

Eftersom förbundet redan nu ser så många positiva effekter av projektet vill man sprida erfarenheterna till andra jägarorganisationer i Europa.
– Det viktigt att visa upp Svenska Jägareförbundet i Europa. Genom detta höjer vi statusen och förståelsen för den nordiska jaktkulturen och den samhällsnytta vi genererar. Så detta är väldigt viktigt, säger Torbjörn Larsson.