Hur mycket är jakten värd?

Seminarium fredagen den 1 december kl. 10.00 – 15.00, Högloftet, Skansen

2017-11-02

Jakten ger värdefulla ekosystemtjänster i form av viltkött, upplevelser och bevarande av traditioner, samtidigt som vi reglerar viltstammarna för att exempelvis minska skador på grödor och skog. Men hur mycket pengar omsätter jakten? Hur stort är värdet av jaktarrenden i olika delar av landet? Hur värderar jägarna viltköttet jämfört med rekreationsvärdet? Hur ser jägarna egentligen på antalet älgar, vargar och vildsvin? Eller på utfodring av vilt?

För att finna avvägningar mellan ekosystemtjänster från jakt och andra ekosystemtjänster i landskapet är det viktigt med kunskap om jaktens värden. Forskare från Sveriges lantbruksuniversitet har undersökt jaktens värden 1985, 2005 och har nu följt upp med en undersökning från 2017. Vid seminariet presenteras rykande färska resultat på värdet av jaktens ekosystemtjänster, och hur värdena förändrats över tid i takt med att viltstammarna förändrats. Samtidigt presenteras resultat på hur jägarnas vanor och attityder förändrats, och resultaten från en ny rapport om viltets ekosystemtjänster.

Sveriges Vildnad arrangerar seminariet med stöd från Kungliga Patriotiska Sällskapet.

10.00 Hälsningsanförande. Torbjörn Larsson, ordförande Svenska Jägareförbundet.
10:10 Förändringar i jaktvanor och attityder till jakt & vilt. Fredrik Widemo, SLU

11.00 Förändringar i jaktens värde under 30 år. Leif Mattsson, SLU

12.00 Julbord på Solliden

13:30 Förändringar i attityder till utfodring av vilt. Micaela Johansson, SLU.

14.00 Viltets ekosystemtjänster. Bodil Elmhagen, Jägareförbundet & Stockholms universitet.

14.30 Paneldebatt- Hur når vi balans med acceptans inom viltförvaltningen?
Alla föredragshållare.

15.00 Avslutning

Kostnad: 250 kr inklusive julbord, kostnadsfritt för studenter. Du kan anmäla dig till sverigesvildnad@jagareforbundet.se, senast 24/11. Ange faktureringsadress vid anmälan. Antalet platser är begränsat.

Sveriges Vildnad är en fristående stiftelse med syftet att bland annat stödja svensk viltförvaltning. Sveriges Vildnad inrättades på initiativ av Svenska Jägareförbundet och med bidrag från institutioner och personer med vilt- och naturintresse. Stiftelsen leds av ett förtroenderåd om sextio personer.

Välkommen!