När snön ligger djup behövs ofta stödutfodring. Foto Kenneth Johansson

Viltvård när det behövs som mest

Vintern håller fortfarande stora delar av vårt land i ett kallt grepp. Vi vet också att snömängden på sina håll är extrem och att detta tillsammans ger en väldigt tuff miljö för viltet.

2018-03-17

Rådjuren har det som så ofta tufft när det är en hård vinter, men nu har även större klövvilt som älgen på flera platser en tuff situation att hantera.
Samtidigt ser vi fantastiska bilder och läser hjärtevärmande reportage om hur enskilda viltvänner runt om i landet gör stora och betydelsefulla insatser för de vilda djuren. Jägare, markägare och enskilda gör tillsammans stordåd. Dessa insatser visar att jakt och viltvård hänger ihop – och att dessa element binds samman av ett genuint natur- och djurintresse. De lokala insatserna – som bedrivs över hela landet kan vara helt avgörande för viltets överlevnad. Detta är viltvård i en vacker och sympatisk form.

Jägareförbundet Mitt Norrland har beslutat att skjuta till 100 000 kronor av föreningens pengar för stödutfodring av vilt. Jägarnas resurser, kunskaper och insatser kommer således till direkt nytta för viltet. Jägareförbundet Mitt Norrlands initiativ är en välkommen och viktig signal till såväl andra organisationer som allmänhet att ta efter och göra skillnad i praktiken.
Alla viltvårdande initiativ, stora som små är positiva. Speciellt nu när det lokalt kan vara mycket svåra förhållanden. Mitt Norrlands initiativ gör mig oerhört stolt som jägare och företrädare för Svenska jägareförbundet. Vi tar ansvar och vårdar det vilda!

Bo Sköld, generalsekreterare Svenska Jägareförbundet