Förbundsnyhet

Torbjörn Larsson ordförande i Svenska Jägareförbundet var på torsdagen i Bryssel och diskuterade varg. Foto Privat

Förbundet mötte EU-kommissionär

Svenska Jägareförbundets arbete med att få en klok och förutsägbar vargförvaltning fortsätter. Under torsdagen diskuterade Torbjörn Larsson EU:s överträdelseförfarande mot Sverige med EU:s handelskommissionär Jyrki Katainen.

2018-05-31

et är inte någon hemlighet att Svenska Jägareförbundet inte är nöjt med hur vargförvaltningen fungerar i Sverige. Att EU har ett öppet överträdelseförfarande mot Sverige sedan åtta år underlättar inte arbetet med att få en bra förvaltning på plats.
– Jag och generalsekreteraren för Finlands Jägareförbund träffade tillsammans med FACE EU-kommissionären Jyrki Katainen. Vi beskrev vilka effekter EU-processen får i våra respektive länder, säger Torbjörn Larsson.
Under mötet berättade Torbjörn om hur förtroendet har försvunnit för förvaltningen och att vargproblematiken måste lösas så snabbt det bara går, samt påtalade att överträdelseförfarandet borde läggas ned.
– Jag var också mycket tydligt med att EU-kommissionen måste acceptera olikheter i ländernas sätt att hantera vargarna. Vi har olika traditioner, kulturer och sätt att leva. Ska man minska konflikter mellan vargar och människor måste man ta hänsyn till och acceptera de nationella olikheterna, säger Torbjörn Larsson.