Under den politiska debatten på Tullgarn framkom positiva besked för jakten. Foto Bo Sköld

Positiva besked på Tullgarn

På Tullgarnmässan fick Svenska Jägareförbundet ett antal positiva besked. Fler skott i halvautomater och jaktvänlig inriktning från de politiska partierna.

2018-05-26

Generalsekreterare Bo Sköld är nöjd med beskeden förbundet fick under första Tullgarndagen.
Först meddelade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht att regeringen avser att ändra reglerna för hur många skott en halvautomat kan laddas med vid björnjakt.
Tidigare år har det bara varit tillåtet med tre skott i magasinet efter nästa vecka blir det okej att ladda med fem.
– Vi har arbetat med denna fråga i många år. Även om frågan liten så tar det ofta lång tid. Därför är det mycket glädjande att regeringen nu kommer att ändra reglerna, säger Bo Sköld.
Han menar att det är självklart att en halvautomat ska få laddas med fler skott än tre.
– Det är en framgång att vi lyckats få till detta.

Politikerdebatt
Under politikerdebatten kom också positiva besked. Alla partier som närvarande hade exempelvis en positiv inställning till Jakt- och viltvårdsuppdraget. På en rak fråga om de juridiska- och ekonomiska förutsättningarna föreligger om de kunde tänka sig fleråriga beslut, svarade alla ja.
– Detta är positivt ur många perspektiv. Svenska Jägareförbundet har haft uppdraget i 80 år. Att politikerna ser vilka vinster som kommit ur denna långsiktighet är glädjande. Vi har levererat jakt-, viltvård- och samhällsnytta under många år och kommer förhoppningsvis att göra det i många år framöver, säger Bo Sköld.
Även i andra jaktpolitiska frågor kom besked som Jägareförbundet efterlyst. Det gäller synen på Viltförvaltningsdelegationernas roll och sammansättning samt att såväl skarv som säl behöver förvaltas aktivt. Även moderatledaren Ulf Kristersson gav en bred och positiv syn på jakten och viltvården för framtiden.
– Valrörelsen är igång och det är tydligt att politikerna ser behov av att fortsätta utveckla viltförvaltningen och att de är ganska eniga i det. Det tycker jag ger stort hopp för framtiden och man blir riktigt stolt som jägare, säger Bo Sköld.