Torbjörn Larsson (i mitten) vill att EU ökar flexibiliteten i art- och habitatdirekten så att vargstammen kan förvaltas mer effektivt. Foto: Magnys Rydholm

Tydliga uttalanden om varg inför EU-kommissionen

Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson var tydlig i en paneldebatt med Nicola Notaro, ansvarig tjänsteman för kommissionens naturvårdsarbete. – Det är dags att säkerställa flexibilitet bilagorna i Art- och habitatdirektivet, eftersom vår fauna inte är statisk. Vargen bör flyttas från strikt skyddad till förvaltningsbar, menade Torbjörn Larsson.

2018-05-07

Som ordförande i Svenska Jägareförbundet och Nordisk Jägarsamverkan var Torbjörn Larsson inbjuden som talare i en paneldebatt för International Council for Game och Wildlife Conservations (CIC) 65:e generalförsamling.

Som representant för de nordiska länderna underströk Torbjörn Larsson behovet av att vargstammen måste förvaltas.
– När stammen nått gynnsam bevarandestatus är det helt nödvändigt att förvalta vargarna. Direktivet är tydligt att bara arter som är behov av strikt skydd ska ha detta skydd. När det finns vetenskapliga bedömningar om att vargstammen har gynnsam bevarandestatus måste kommissionen ta till sig fakta.
– Det finns ett stort behov av vargjakt i bland annat mellersta Sverige och södra Finland eftersom det nu förekommer påtagliga socio-ekonomiska konsekvenser. Vargarna påverkar landsbygden på ett alldeles för negativt sätt. Det gäller jakten, tamdjuren, värden av gårdar och mycket annat, säger Torbjörn Larsson.
Jägareförbundets ordförande hade också ingående samtal med Nicola Notaro kring EU:s överträdelseförfarande med Sverige angående licensjakten på varg.
– Jag var mycket tydlig och förklarade skillnaden mellan skyddsjakt och licensjakt, för det finns tyvärr en okunskap om hur vi i norra Europa förvaltar vilt och hur vi ser på jaktens roll.
Svenska Jägareförbundet har under de senaste åren ökat sina insatser i EU.
– En hel del beslut i EU påverkar jakten. Då måste vi vara plats. Jag bedömer det som att våra insatser gör skillnad. Just nu flyttar vi fram våra positioner i bland annat den Europeiska jägarfederationen, FACE. Det gör att förståelsen ökar om den nordiska jaktkulturen. Det är nödvändigt om politiker och tjänstemän ska förstå att vår viltförvaltning är långsiktig, adaptiv och hållbar, säger Torbjörn Larsson.
Han menar nu att svenska och nordiska politiker och tjänstemän också måste kliva fram och vara tydliga i EU.
– Från jägarhåll kommer vi att göra allt vi kan. Men vi behöver också tydlighet från politikerna i de nordiska medlemsstaterna så att EU-kommissionen verkligen jobbar för flexibilitet i bilagorna i art- och habitatdirektivet. Den svenska modellen för vargjakt är bra och följer direktiven. Detta borde alla våra politiker kunna stå upp för, säger Torbjörn Larsson.