Allting kan inte skyllas på EU. Vi har i Sverige en tendens att lägga skulden på EU, trots att direktiven ofta innehåller möjligheter till nationell anpassning, säger förbundsordförande Torbjörn Larsson i ett debattinlägg. Foto: Mostphotos

Nytt initiativ för att förbättra vargförvaltningen

Att medlemmarna i Svenska Jägareförbundet inte är nöjda med vargförvaltningen är tydligt. Därför jobbar förbundet på alla fronter med frågan.
– Ett nytt och spännande initiativ är att hitta samarbeten. Under denna vecka skrev jag, EU-parlamentarikern Karl-Heinz Florens och ordföranden för Tyska Jägarfederationen en debattartikel som riktades till kommissionen, berättar Torbjörn Larsson, ordförande i Svenska Jägareförbundet.

2018-07-03

EU:s inblandning i vargförvaltningen har inte bidragit till något positivt. Tvärtom. Den har blivit krångligare och mer administrativ. Därtill saknas långsiktighet och förutsägbarhet vilket behövs för att skapa acceptans för förvaltningen.
– Men allting kan inte skyllas på EU. Vi har i Sverige en tendens att lägga skulden på EU, trots att direktiven ofta innehåller möjligheter till nationell anpassning. Vi måste använda möjligheterna och skapa en svensk vargförvaltning. Och det är myndigheternas ansvar och roll att göra det. Men tittar vi på vargfrågan har EU en del av skulden, säger Torbjörn Larsson.
Som ordförande för Jägareförbundet har han fått bolla vargfrågan otaliga gånger. Nu, när han också är ordförande för Nordisk Jägarsamverkan, blir det ännu oftare.
– Fast det är inte så konstigt. Vargförvaltningen fungerar inte. Då måste vi göra allt i vår makt för att få ordning detta.

Det är lätt att tro att vargsituationen är konstant i Europa. Men det stämmer inte. Nya lite mer vargkritiska vindar blåser genom EU:s korridorer. Detta kommer av att rovdjuret återtar nya områden i olika länder. I spåren efter vargen kommer kritik och ifrågasättande.
– För att nå fram till EU-kommissionen behövs samarbeten, allianser och gemensamma utspel. Därför är den debattartikel vi skrev i veckan riktigt intressant, berättar Torbjörn Larsson.
Ordföranden i parlamentets Intergrupp för biologisk mångfald, jakt och landsbygdsfrågor, Karl-Heinz Florenz, ordföranden för den Tyska Jägarfederationen Hartwig Fischer och Torbjörn Larsson i sin roll som ordförande för Nordisk Jägarsamverkan skrev debattartikeln för att få EU-kommissionen att se mer flexibelt och pragmatiskt på vargförvaltningen.
– Det är spännande att delar av centrala Europa börjar uppleva samma problem som vi har med vargen. Det skapar utrymme och möjligheter att trycka på i frågan. Och det gör vi nu.
Debattartikeln är adresserad till kommissionen och publicerades i Bryssel.
– I artikeln påtalar vi också orimligheten i att kommissionen driver processer mot både Sverige och Finland gällande vargen. Detta låser fast vargförvaltningen. Få länder vågar förvalta vargen trots att all forskning påtalar att man måste göra detta för att skapa acceptans hos de som drabbas.

– Vi är inte nöjda med hur det fungerar. Men jag känner en stor stolthet i att det finns ingen annan organisation som gör mer för sina medlemmar än vi. Vi finns från saltstenen till Bryssel. Vi försvarar jakten och bryter ny mark. Vi bygger samarbeten som lägger en grund för att kunna påverka och förändra rovdjursförvaltningen. Det tar för lång tid, jag vet. Men alternativet är ju att det inte händer någonting eller går i fel riktning och det accepterar vi inte, säger Torbjörn Larsson.

Läs hela debattartikeln här!