Förbundsnyhet

Missa inte att rapportera din fällda gås om den är ringmärkt. Foto: Niklas Liljebäck

Rapportera ringmärkta grågäss

Om du jagar gäss och fäller en ringmärkt grågås behövs din rapport till Ringmärkningscentralen om att fågeln är skjuten.
– En del jägare tror att man gjort ett misstag ifall man fäller en ringmärkt fågel. Men så är det inte. Det viktiga är att man rapporterar, säger Niklas Liljebäck på Svenska Jägareförbundet.

2019-08-28

Grågåsen är idag en av de riktiga vinnarna i svensk fauna. Antalet grågäss är så högt att de skapar konflikter och röster hörs om att antalen måste minska.
– Många vill att jakten ska öka för att minska konflikter medan andra menar att jakt är verkningslöst för att minska antalet gäss. För att kunna svara på dessa frågor krävs beräkningar på hur stort jakttrycket är på de svenska grågässen. Därför har Jägareförbundet i samarbete med gåsforskare fångat och ringmärkt grågäss under tre år, säger Niklas Liljebäck.

Eftersom gäss flyttar besöker de svenska grågässen många olika länder under ett år. Till skillnad från t.ex. klövvilt och skogsfågel kan man därför inte enbart förlita sig på svenska avskjutningsuppgifter.
– I Sverige är vi bra på att samla in statistik på hur mycket vilt vi skjuter, men detta saknas i många andra länder.  Alternativet till vanlig jaktstatistik är att använda sig av beräkningar utifrån ringmärkta fåglars överlevnad och öde. Men då krävs att jägare rapporterar ringar från skjutna fåglar. Många jägare gör detta redan idag. Vi hoppas att alla gör det framöver, säger Niklas Liljebäck

Rapportera din ring här!
Som rapportör får du tillbaka en rapport på var fågeln ringmärkts, ålder mm. De uppgifter du rapporterar går till ringmärkaren av fågeln.