Stridsman lämnade förbundsstyrelsen

Monika Stridsman valdes in i förbundsstyrelsen 2016. Efter tre år valde hon att lämna den. – Bakgrunden till att jag lämnade handlar om att jag har annan bild av skogsbruket än övriga styrelsen, säger Monika Stridsman.

Monika Stridsman

2019-09-04

Monika Stridsman är utbildad jägmästare och har haft många ledande positioner. Hon har bland annat varit ansvarig för jaktfrågor på Naturvårdsverket, generalsekreterare för WWF och generaldirektör på Skogsstyrelsen.
Efter tre år i Svenska Jägareförbundets styrelse valde hon vid förra mötet att avgå.
– Det finns ingen schism eller hårda ord. Istället har jag känt att jag har en annan bild av skogsbrukets ambitioner att plantera tall. Eftersom jag var med och startade projektet Mera tall är detta en viktig fråga för mig, säger Monika Stridsman.
Förbundsordföranden Torbjörn Larsson menar att det är helt nödvändigt att styrelseledamöterna kan stå upp för och försvara förbundets beslut och inriktning.
– Vi är i ett skede där Svenska Jägareförbundet tydligare än tidigare står upp för sina åsikter och vad vi vill. Känner en ledamot att denne inte kan stå bakom förbundets linje i viktiga frågor så är det rätt att avgå. Därför hyser jag stor förståelse för hennes beslut.
– Jag vill också passa på att tacka Monika för alla hennes råd, givande diskussioner och andra bidrag i styrelsearbetet, säger Torbjörn Larsson.