Förbundsnyhet

Foto: Allt om Jakt och Vapen

Sveriges första Jaktgala hyllade jägare

Jaktgalan är ett positivt initiativ för att lyfta Sveriges jägare och jakten inom olika områden, som bland annat hund, viltvård, trafikeftersök och jakt.
– Att sätta fokus på jägare som gjort något utöver det vanliga eller som på något sätt gjort en stor insats för jakten känns riktigt bra, säger generalsekreteraren Bo Sköld.

2019-11-26

Under året har jägarkåren skickat in nomineringar (över 300 stycken) och sedan har juryn arbetat med att välja ut fem kandidater i olika kategorier. Två finalister röstades fram i en öppen online-röstning i respektive kategori och bjöds in till Jaktgalan. Vinnarna presenterades på anrika Sundbyholm Slott utanför Eskilstuna lördagen den 23 november och det hela direktsändes på arrangörens webb, tidningen Allt om Jakt och Vapen. Som medarrangör visade Svenska Jägareförbundet att initiativet är viktigt:
– Jag tror att varje initiativ som på ett positivt sätt lyfter fram den fantastiska svenska jakten och jägarnas insatser är bra. Vi behöver synas och vara stolta över det vi gör och brinner för. Vi har inget att skämmas för, tvärtom, säger Bo Sköld.

Kvällen samlade både sponsorer, jury- och galadeltagare och finalister med respektive från olika delar av landet. Några av förbundets konsulenter fanns även på plats. Värdpar var Katharina Olsson, marknadschef på Allt om Jakt och vapen och Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

– Att få möta alla dessa engagerade och kunniga jägare var en ynnest. Under kvällen upplevde jag både nervositet, glädje och oerhörd stolthet – härliga känslor. Jaktgalan som initiativ uppfattar jag som ett bra sätt att hylla den svenska jakten och jägarkåren, säger Bo Sköld.

Vinnare i respektive klass.

Årets Jägare: Dan Eriksson
Årets nya jägare: Karin Fredriksson