Livsmedelsverket föreslår att jägare ska få sälja vildsvinskött direkt till konsumenter.Foto Mostphotos

Försäljning av vildsvinskött blir möjligt – förbundet levererar

Svenska Jägareförbundet och LRF begärde under 2018 att regeringen ska tillåta att jägarna får sälja vildsvinskött. Detta initiativ har lagt grund till att Livsmedelsverket nu föreslår nya regler. – Vi har jobbat med denna fråga under fyra olika regeringar. Nu verkar vi snart komma i mål. Vi hoppas givetvis att regeringen fattar ett snabbt beslut så våra medlemmar kan börja arbetet, säger generalsekreterare Bo Sköld.

2019-12-16

Svenska Jägareförbundet har under lång tid försökt få till ändrade regler kring försäljning av vildsvinkött. Tillsammans med LRF gjordes en gemensam hemställan till regeringen under 2018.
– Vårt gemensamma initiativ skapade förutsättning för att ge Livsmedelsverket uppdraget. Vi har också aktivt deltagit i arbetet som ligger till grund för förslaget från verket, säger Bo Sköld.

Livsmedelsverket har varit lyhörda till förändringar under remissförfarandet, vilket förbundet uppskattar.
– Det som föreslås är att jägare, som genomfört utbildning om 4 timmar, får sälja tio vuxna vildsvin eller 20 årsgrisar direkt till konsument. Det krävs självklart att köttet ska vara trikintestat och att köttet är spårbart till försäljaren och trikinprovet.
Utöver detta får jägarna sälja hela djur med päls kvar direkt till restauranger och företag som har tillstånd att hantera kött.

– Allting handlar ytterst om att få ut mer gott och klimatsmart viltkött till allmänheten, samtidigt som jägarna får bättre förutsättningar att förvalta vildsvinsstammen på ett bra sätt. Det leder i sin tur att skadorna på jordbruksgrödor minskar.
– Förbundet har jobbat med att öka efterfrågan på vildsvinskött och vi ser  idag hur allt fler kommuner och regioner upphandlar lokalt vildsvinskött till sina offentliga serveringar. Det är så vi långsiktigt löser frågan, säger Bo Sköld.

Tanken är att jägarorganisationerna ska kunna hålla den utbildning som krävs för att få sälja vildsvinskött. Livsmedelsverket föreslår också subventionerade trikin– och cesiumprov och en rad regler som underlättar för vilthanteringsanläggningar.
– Det är jättepositivt att vi kommit så här långt med frågan. En viktig pusselbit i vildsvinsförvaltningen ser nu ut att kunna komma på plats. Vi hoppas att regeringen fattar ett snabbt beslut så att det blir tillåtet att sälja vildsvinkött.
– Samarbetet med LRF i den här frågan har också varit mycket bra, vilket vi kan se på förslaget från Livsmedelsverket. Vi ser därför fram emot mer samarbete med LRF, säger Bo Sköld.