Redan 2012 lämnade Svenska Jägareförbundet tillsammans med Sveriges Fiskares Producentorganisation in en hemställan till Landsbygdsdepartementet om att besluta att öppna för möjlighet till licensjakt på gråsäl, vikaresäl och knubbsäl. Foto: Niklas Liljebäck

Efterlängtad licensjakt på gråsäl inom räckhåll

Den andra april räknar Naturvårdsverket med att ta ett historiskt beslut om licensjakt på gråsäl. I nuläget får gråsälen endast skyddsjagas.
–Detta har vi, tillsammans med skärgårdsbor och kustfiskarna, jobbat hårt för under många år och nu kan det äntligen bli verklighet! Licensjakten kommer att ge intresserade jägare helt andra möjligheter att jaga gråsäl än med nuvarande strikt reglerade skyddsjakt. Det kommer också att visa på att den här jakten är långsiktig, säger Hans Geibrink ansvarig för kustfrågor i Svenska Jägareförbundet.

2020-03-31

Redan 2012 lämnade Svenska Jägareförbundet tillsammans med Sveriges Fiskares Producentorganisation in en hemställan till Landsbygdsdepartementet om att besluta att öppna för möjlighet till licensjakt på gråsäl, vikaresäl och knubbsäl. Detta hade föregåtts av flera års arbete på en rad nivåer inom Jägareförbundet.

–Frågan utreddes av Naturvårdsverket som kom fram till att det inte fanns något hinder för att jaga säl på licens. Tyvärr så fastnade förslaget hos dåvarande regering som efter ett antal turer valde att avslå förslaget, säger Geibrink.

Jägareförbundet har aktivt arbetat med sälfrågan och våren 2019 gav regeringen ett positivt besked.

– Man gav Naturvårdsverket i uppdrag att besluta om licensjakt på gråsäl vilket nu ser ut att bli verklighet. Från Jägareförbundet fortsätter vi jobba för att licensjakten även skall omfatta vikaresäl och knubbsäl, avslutar Hans Geibrink.

Beslutet innebär troligen att licensjakten på gråsäl inleds 20 april.