Förbundsnyhet

Foto: Ondrej Prosicky / Mostphotos

Vargjakten: Märkligt att vänta på domstolsavgörande

Länsstyrelsernas beslut om licensjakt på varg fattades utifrån ett felaktigt underlag från Naturvårdsverket, som gjorde tilldelningen för liten.
– Det är märkligt att länsstyrelserna inte fattar ett nytt beslut direkt, utan väntar på förvaltningsrättens avgörande på de överklaganden som gjorts, säger Mikael Samuelsson, ordförande för rovdjursrådet.

2020-11-17

När länsstyrelserna fattade beslut om vargjakt i vinter baserades detta på en forskarrapport om hur stort uttag som kunde göras. Men detta underlag var gjort utifrån fel förutsättningar. Efter påpekande från Svenska Jägareförbundet till Naturvårdsverket fick forskarna i uppdrag att göra en ny beräkning, som visade att möjligt uttag var betydligt större.

– Eftersom länsstyrelsens beslutsunderlag uppenbart har varit oriktigt, ändringen kan ske snabbt och enkelt samt att ändringen inte blir till nackdel för någon part anser vi det som självklart att länsstyrelserna ska göra nya bedömningar och fatta nya beslut, säger Mikael Samuelsson.

Han menar att det inte finns något att vinna på att vänta in ett avgörande på ett beslut som är baserat på ett felaktigt underlag. Länsstyrelserna har under många år fattat beslut om licensjakt på varg och lärt sig hur dessa ska formuleras och motiveras för att de ska hålla för en domstolsprövning. Den viktigaste parametern är istället tidsaspekten. Ska de rättsliga prövningarna ske innan jakten startar är det bråttom.

– Ju längre länsstyrelserna väntar, desto mer troligt är att vi får problem när jakten ska genomföras. Så vill vi inte ha det. Därför bör länsstyrelserna fatta nya beslut omgående, säger Mikael Samuelsson.