Cirka 52 miljoner till jakten och viltvården. Foto: Hanna Oscarsson

Nytt beslut om Jakt- och viltvårdsuppdraget

Varje år i december beslutar regeringen om Jakt- och viltvårdsbidraget. Så också i år.
– Idag har regeringen beslutat att innehållet i bidraget ser exakt ut som förra året, vilket innebär att vi får cirka 52 miljoner kronor för att leda delar av jakt och viltvården, säger Åke Granström, vice generalsekreterare.

2020-12-17

Den exakta summan är 52 250 000 kronor. För dessa medel ska Svenska Jägareförbundet tillhandahålla generell kunskap och  information om praktisk jakt och viltvård, arbeta med viltövervakning, klövviltsförvaltning samt organisera och utbilda eftersöksjägare i Nationella viltolycksrådet.

– Vi har haft detta uppdrag sedan 1938. Det visar vilken kunskap och ansvarstagande som finns i förbundet och hos våra medlemmar. I och med att beslutet är exakt som förra året vet vi vad vi behöver arbeta med, säger Åke Granström.