Förbundsnyhet

Vad vill regeringen? Foto Madeleine Lewander

Regeringen riskerar att cementera vargförvaltningen

Först gjorde riksdagen ett tillkännagivande om att vargstammen ska minskas. Därefter gick även landsbygdsministern ut och berättade att vargstammen ska minskas kraftigt.
– Men när regeringen under onsdagen gav uppdrag till Naturvårdsverket så finns ingenting kvar av det ministern sa. Nu behöver regeringen förtydliga vad man vill, säger förbundsordföranden Peter Eriksson.

2022-05-25

Har regeringen gjort en kovändning i vargfrågan? För dess agerande innehåller  dubbla budskap.
– Jag förstår faktiskt inte vad som händer. Landsbygdsministern Anna-Caren Sätherberg berättade häromdagen att vargstammen ska minskas kraftigt, samt att rapporteringen för referensvärdet ska ändras. Detta var tydliga besked som många av förbundets medlemmar gillade. Men när regeringen idag berättar om uppdragen till Naturvårdsverket kan man inte spåra någonting av det ministern pratade om, säger Peter Eriksson.
Utifrån pressinformationen verkar det som om regeringen har ändrat sig och nu vill något helt annat.
– Utifrån hur regeringen har valt att uttrycka sig blir det omöjligt att förstå vad den vill.
Han menar att uppdragen till verket är formulerade på ett sätt som riskerar att cementera dagens situation och regler.
– Verket ska till hösten 2024 utreda om det går att ha ett referensvärde mellan 170–270 djur. Man får över två års utredningstid. Därtill betonar regeringen att referensvärdet inte får underskridas och att den genetiska statusen inte får äventyras.
– Resultatet blir att man låser fast dagens situation där vargstammen ökar snabbt – ända till 2024. De tre kommande licensjakten ska då baseras på samma förutsättningar som idag. Formuleringarna antyder att regeringen vill begrava frågan – inte att lösa den.
Peter Eriksson är besviken på hur regeringens agerande.
– Jag hoppas att få information varför regeringen gör så här. Ena dagen lovar man en minskning av vargstammen och sedan levererar man något annat.
Ett av problemen med dagens vargförvaltning ligger i att myndigheterna inte har följt det politiska beslutet från 2013. Och de som hoppats på att myndigheterna skulle få klara besked hur förvaltningen ska skötas blir nog besvikna.
– Signalen till myndigheterna blir – såsom pressinformationen är skriven – att fortsätta ungefär som vanligt. Inte att vargstammen behöver minska. Då kommer detta i praktiken innebära att stammen ökar ytterligare.
– Om vi inte får några nya besked från regeringen kommer vargstammen och problemen att öka. Jag hoppas verkligen att Socialdemokratin står upp en klok och aktiv vargförvaltning som tar hänsyn till acceptansen för vargen och de som ska leva nära rovdjuret, säger Peter Eriksson.

Länk till regeringens pressmeddelande