Landet runt

Foto: Malin Liljeholm

Supervärvarjakten – en belöning för hårt arbete!

Den 14:e till 15:e oktober välkomnades Jägareförbundets supervärvare till Öster Malma av medlemsavdelningen. Av de som värvar flest nya medlemmar via landets jägarskolor under ett år och som skickar in en motivering, lottas 10 platser ut för slottsmiddag, övernattning och klövviltsjakt på viltrika marker. Hårt jobb lönar sig, nästa år kan det vara din tur!

Foto: Malin Liljeholm

2021-12-02

Första dagen inleddes med lunch, sedan hölls en presentation av Svenska Jägareförbundets tillförordnade Generalsekreterare Åke Granström, följt av en frågestund. Därefter inleddes ett grupparbete där deltagarna fick i uppgift att ge feedback på önskade förbättringar eller förslag på nya idéer.

Ingrid Kongstad, rektor på Malmö Viltvårdsförenings jägarskola, berättar att alla deltagare har en önskan om att Jägareförbundet ska ge medlemmarna en känsla av att de får något direkt och hela tiden, som man har nytta av. För att man på det sättet ska vilja vara medlem och även tipsar andra om att bli medlem i Svenska Jägareförbundet.

Dagen fortsatte med utbildning av Norma och LEDX som är värvarjaktens sponsorer. På kvällen fick deltagarna njuta av en trerätters middag på slottet där de utbytte jakthistorier och erfarenheter. Dagen därpå samlades alla för jakt. Lovligt denna dag var dovhjort, kronhjort, älgkalv och räv.

Jaktdagen är jag mycket glad att jag har fått delta på, vilken fin organisation. Precis det jag så gärna ville se och få kunskap om, många detaljer som gjorde det extra bra, som jag tar med mig och kommer att referera till i många sammanhang, säger Ingrid Kongstad.

Jakten blev lyckad med många glada skyttar och både flertalet dovvilt samt älgkalv fanns med på paraden.

En av supervärvarna var Johannes Hansson från Luleå.

- Jag utbildar nya jägare tillsammans med Mikael Ragnarsson via Luleå studentjaktklubb på Luleå Tekniska Universitet. Vi lyckades vi få med ca 30 nya medlemmar till jägareförbundet förra jaktåret. Nya medlemmar är oerhört viktigt för att förbundet skall kunna utvecklas och fortsatt engagera sig i jaktfrågor. Tycker det är en självklarhet att varje ny jägare skall bli medlem och stötta jakten samt engagera sig i frågor som de själva brinner för

Vill du bli jägarskoleinstruktör via Svenska Jägareförbundets instruktörsutbildning.- kontakta utbildningsansvarig tjänsteperson på Jägareförbundet i din region se länk. https://jagareforbundet.se/utbildning/kurser/

Är du intresserad av att läsa jägarskolan och ta jägarexamen? Du hittar information på jagareforbundet.se/utbildning