Landet runt

Det var gott om hare på jaktmarken Siknäs utanför Kalix där Jakt för alla arrangerades i år. Foto: Mostphotos

Harjakt i siktet vid Jakt för alla i Siknäs

NORRBOTTEN. Onsdagen den 13 september gick årets upplaga av arrangemanget Jakt för alla av stapeln. I år på de hartäta markerna i Siknäs utanför Kalix. Bakom arrangemanget stod som tidigare år eldsjälen Tage Karlsson, Kalix Jaktvårdskrets tillsammans med Norrbottens Beagleklubb och Norrbottens Stövarklubb.

2023-09-26

Deltagarna bjöds på ett perfekt väder för harjakt med drivande hund med en klar och kylig morgon och inte allt för mycket vind. Deltagarna bestod bland annat av 15 elever plus faddrar från högstadiet i Råneåskolan, som till vardags läser jägarskolan på elevens val. Därtill tillkom ett antal andra nya jägare och i slutänden uppgick antalet deltagare inklusive funktionärer till 35 personer. Till detta tillkom även två stövare och två beaglar.

Dagen blev extra lyckad i och med att alla hundar fick till drev på skogshare och dessutom lyckades  man fälla en hare. Detta blev ett bra lärotillfälle för de nya jägarna som tillsammans med sin fadder fick ta ur haren och visa för de övriga.

Dagen avslutades med en mycket uppskattad utelunch över öppen eld på murrikka som Naturbruksgymnasiet i Kalix stod för.