Landet runt

Det blev en tjädertupp som barnen fick vara med och ta tillvara under jakten i Jörn. Foto: Andro Grahn

Många ungdomsjakter med Västerbottens jaktvårdskretsar

VÄSTERBOTTEN. Under brunstuppehållet för älgjakten är det populärt för jaktvårdskretsarna i Västerbotten att anordna fadderjakter, ungdomsläger och JAQT-jakter (Jägareförbundets nätverk för kvinnor).

2023-10-20

Bland annat Jägareförbundet Jörn, Nordmaling, Nysätra, Lövånger, Bygdeå och Lycksele har haft olika prova-på jakter. För en skolklass i Lycksele var det till och med älgjakt på schemat. Även JAQT-nätverket i Burträsk genomförde en älgjakt, annars dominerar småviltsjakterna. Här kommer några inspel från de olika jakterna.

Frida Brännström är JAQT-ansvarig i Jägareförbundet Jörn och är med i gruppen med Mats Boman och Tomas Liljegren som planerade ungdomsjakten:

- Vi fick en fin dag i skogen då vi fick höra jakthundar jobba, äta gott och fälla både en hare och en tjäder. Vi hade också en väldigt mysig övernattning i en stuga med spel, kurragömma i mörkret och glada skratt. Tack till hundförarna som ställde upp och till SCA skog för upplåtelse av jaktmarken, säger Frida.

Calle Franklin är ordförande i Jägareförbundet Västerbotten:

- Skolklassen från Furuvikskolan fick följa med på älgjakt. I år hade vi 20 barn och tre vuxna med oss ut på en ”händelselös” men ändå den bästa dagen på hösten (enligt eleverna), säger Calle Franklin.

Emelie Ängered Vallrud är med i gruppen som planerar Jägareförbundet Nordmalings ungdomsläger.

- Årets ungdomsjakt var den 7-8 oktober, men vi träffades redan fredag den 6 oktober på kvällen. Vi satte ett tak på 20 övernattande ungdomar (mellan 8-18 år), vilket visar på hur populära Nordmalings ungdomsjakter är. Vi vill gärna att det kommer ungdomar som inte har jagande familjer. Det är en perfekt helg för ungdomar som aldrig har varit med på jakt men vill lära sig och få inblick i vad jakten innebär. Det var olika småviltsjakter som de fick prova på, säger Emelie.

Hans-Olof Dahlbom jobbar på Södermalmsskolan i Lycksele

- Nu har vi haft den årliga harjakten med Södermalmsskolan i Lycksele åk 5. Jag har fått in det i skolplanen. Skolskogen besöks varje fredag för årskurs 4-5. Upplägget är att en fredag var det teori om jakten. Sedan fredagen efter genomfördes harjakten och fredagen därefter fick eleverna tillaga och äta hare, säger Hans-Olof.