Landet runt

Jägareförbundet Sundsvall Västra bjöd på en välbesökt föreläsning med viltmat i centrum. Foto: Sven Norgren

Från skog till bord – viltmat i fokus med Jägareförbundet Sundsvall Västra

VÄSTERNORRLAND. En pandemi senare så blev det äntligen dags för en kväll i viltets tecken – från skog till bord. Jägareförbundet Sundsvall Västra anordnade en föreläsning med Johan Backéus, till vardags kock som tillsammans med sin fru Birgit driver restaurangen Naturaj i Sundsvall. Med på föreläsningen var även Leif Sundberg, utbildningsansvarig för Munskänkarna.

2023-11-15

Drygt 70 personer samlades en måndag i början av november på Folkan i Matfors utanför Sundsvall för att få lite tips gällande mat och dryck med vilt som gemensam nämnare.

Årets kock 2017

Kvällen inleddes av Johan som berättade om bakgrunden till sitt karriärval. Deltagarna fick följa med honom på hans kockresa från tonåren hemma hos föräldrarna med allt från utslängda brödrostar till tålmodiga genomgångar av hur saker ska tillagas. Vidare guidades besökarna via Johans karriär på olika restauranger och hans erfarenheter av såväl misstag som utmaningar i samband med tävlandet i Kockarnas kamp och Årets Kock, en tävling som han vann 2017.

Han gav också en del tips som att steka kött direkt på en hederlig gammal spisplatta samt att undvika ugnens varmluftsfunktion till förmån för över- och undervärme. Vidare pratade han om lämpliga innertemperaturer vid tillagning av kött och den varma rekommendationen att införskaffa en bra termometer.

Avslutningsvis bjöd Johan alla på ett litet smakprov i form av dovhjortstartar med fermenterad svartpeppar och enbär serverad med oxtaljsmajonnäs, friterad kål, syltad trattkantarell och bovetechips samt trädgårdmust på äpplen tillverkad av Sundsvalls Musteri.

Anpassa maten till drycken

Leif Sundberg från munskänkarna berättade  om grunden till sin hobby tillika vinintresse också den delvis kommen från hans föräldrar. Leif gick igenom om de smaker människor uppfattar, olika druvsorter och lämpliga viner till såväl vildand som rådjurssadel. Även ett och annat öltips slank med från vinexperten. Besökarna uppmanades att anpassa maten efter vinet och inte vinet efter maten, samt fick kännedom om att lingon i större mängder kan vara svårt att kombinera med vin och värdet av salt.

Efter att ha fått svar på ytterligare funderingar till föreläsarna tackade deltagarna för en intressant och givande kväll.