Opinion

Gun Fahlander, ordförande Jägareförbundet Mitt Norrland

Glöm inte att berätta om naturupplevelsen

LÄNSORDFÖRANDEN. Vi jägare måste bli mer tydliga med vad det betyder för oss att vistas i naturen. Vi kan bli ännu vassare på att berätta om naturupplevelsen.

2016-08-26

Vi säger ofta att vi mår bra av att vara i naturen, att det viktigaste är samvaron med jaktlaget. Det var också det som diskuterades vid seminariet ”Vad ska vi ha naturen till?” under Almedalsveckan.
Jag tror som Daniel Ligné säger att det fokuseras för mycket på rädsla för skogen och för rovdjuren.
Vi kunde i somras läsa att naturen har en läkande kraft. Ett antal forskningsstudier från USA visar att vi mår bra av att vara i skogen, en plats där vi känner oss lugna och trygga och att detta i sin tur förbättrar vårt immunförsvar.
Det har också forskats på personer som är långtidssjukskrivna på grund av stress och utmattningssyndrom. De blev gladare och mer harmoniska av att vistas i naturen.
Här har vi mycket att göra. Vi kan tydliggöra och berätta om vad naturen betyder för oss, inte bara i form av ett skafferi utan också beskriva upplevelsen. Vi kan också hjälpa till att göra det möjligt att få ut folk i skogen igen, kanske för att plocka blåbär.
Fysisk aktivitet på recept, borde kunna utökas med ”ut i naturen” på recept. Arbetsgivare, skolor och politiker kan hjälpa till i arbetet.
Det bör kunna minska sjukskrivningar och förhoppningsvis får fler upp ögonen för jägarlivet med möjligheten att ta tillvara vad naturen bjuder.

Gun Fahlander
Ordförande Jägareförbundet Mitt Norrland