Opinion

Kurt Andersson.

Tomrummet efter Akila behöver fyllas

LÄNSORDFÖRANDEN. Det sista numret av Akila kom ut i maj 2013. Dåvarande chefredaktören refererade till begränsad upplaga och ungdomars förändrade beteenden som skäl till avveckling. Vidare beskrevs det att Jägareförbundet hade påbörjat en utredning av hur man ska kommunicera med ungdomar.

2017-06-29

Fyra år senare har jag inte lyckats finna information om vad den då aviserade utredningen resulterade i. Tvärtom är det väldigt lite eller inget på svenskjakt.se, jagareforbundet.se eller officiella Facebook- eller Twitter-konton som direkt riktar sig till ungdomar.
Går man till länsföreningarnas sidor är det lite bättre och flera kretssidor vittnar om ett stort ungdomsengagemang. Här kan jag inte låta bli att lyfta fram Lidköpingskretsen som ett gott exempel.

Kanske hade jag hoppats på någon form av ungdomstema som en naturlig del av webbprofilerna. Kanske skulle någon ungdomsredaktör eller yngre gästkrönikör fått en kommunikationsplattform att verka utifrån?
Kanske skulle något forum eller referensgrupp med ungdomar etableras för att bidra med idéer till förbundets utveckling? Kanske har min begränsade IT-förmåga gjort att jag missat sådana fina initiativ?
Om inte är det nog dags att vi tillsammans och framför allt från centralt håll reflekterar över hur vi kommunicerar med ungdomar.
Om vi inte lyckas engagera ungdomar i projektet Jakten på framtiden – då blir framtiden inte särskilt hållbar.

Kurt Andersson
Ordförande Jägareförbundet Skaraborg