Opinion

Foto: Mostphotos

Vi måste ta oss tid till ideellt engagemang

LÄNSORDFÖRANDEN. Jag besökte nyligen mitt åttonde kretsårsmöte för den här säsongen. Att träffa medlemmarna är bland det roligaste jag vet, att få höra deras synpunkter om vad de tycker vi ska jobba med i Jägareförbundet är en viktig del av en förtroendevalds uppgift.

Gunnar Lindblad. Foto: Jan Henricson/Svensk Jakt

2019-04-09

Jag upplever också valberedningarnas problem med att hitta medlemmar som vill vara förtroendevalda och arbeta för alla medlemmar och viltets bästa.
Gång på gång hör jag: ”jag har inte tid, välj någon annan” från personer som föreslås till olika uppdrag i kretsarna. Mer än en gång så är detta personer som jagar mellan 80 och 100 dagar per år, och som har mycket synpunkter på Jägareförbundets arbete. Jag måste erkänna att det stör mig.
När jag för väldigt många år sedan började engagera mig i föreningslivet ställde jag mig ofta frågan: Vad kan jag tillföra? I dag hör man i stället: Vad har jag för nytta av det? Tyvärr verkar hela samhället gå åt det hållet – att man alltid tänker på sig själv i första hand.

Om vi ska få Jägareförbundet att lyckas med att bevara, utveckla och stå upp för viltet och jakten krävs ett engagemang från oss som är medlemmar. Vi kan inte bara vänta på att någon annan ska göra jobbet.
Frågan är bara hur vi ska få medlemmar att attraheras av och engagera sig i ideellt arbete. Först och främst måste vi få medlemmarna att förstå att jakten inte är självklar, utan den beror på allt arbete som gjorts och görs i förbundet.
Det är vi medlemmar som är förbundet.
Vi måste ta oss tid.

Gunnar Lindblad