Opinion

Bo Sköld Jägareförbundets generalsekreterare. Foto: Martin Källberg

Eftersöksjägarna är de riktiga hjältarna

FÖRBUNDSLEDARE. Eftersöksjägarna är riktiga hjältar: kunniga jägare och hängivna hundägare med en stark inre moralisk kompass. I Jägareförbundet lägger vi över 150.000 timmar årligen på eftersöksverksamhet genom engagerade medlemmar, förtroendevalda och anställda, skriver generalsekreterare Bo Sköld.

2016-08-04

För några veckor sedan såg jag EM-matchen när Island vann över England och tänkte – vilken hjälteinsats. En sådan framgång kräver ett stort engagemang, träning, uthållighet och stark moral i laget. Tanken ledde vidare.
Det finns de som borde hyllas än mer: våra trafikeftersöksjägare. Att förkorta vilts lidande längs vägar och järnvägsspår, dygnet runt, året runt, i ur och skur, är för mig en mycket större och mer betydelsefull insats.
Insatserna förkortar viltets lidande, minskar ångesten hos bilföraren och gör skillnad för samhället i stort.
För mig är våra eftersöksjägare, med sina hundar, de riktiga hjältarna.

Jag skulle vilja beskriva dem som kunniga jägare och hängivna hundägare med en stark inre moralisk kompass. De värnar viltet, till varje pris. Förutom det krävs förstås mycket träning, ett samspel med hundarna som baseras på lojalitet och respekt, en god lokalkännedom, en bra problemlösningsförmåga och en stor portion envishet – de ger aldrig upp.
I Svenska Jägareförbundet har vi uppdraget att minska lidandet för trafikskadat vilt genom att tillhandahålla kompetenta eftersöksekipage. Vi eftersträvar därför att skapa en effektiv och engagerad organisation, utveckla utbildningar, rekrytera kunniga eftersöksekipage samt arbeta för säkra och bra arbetsvillkor för eftersöksjägarna.

Fler än 50.000 eftersöksuppdrag kring trafikskadat vilt genomförs varje år. Totalt finns fler än 5.000 tränade eftersöksekipage.
I Jägareförbundet lägger vi över 150.000 timmar årligen på eftersöksverksamhet genom våra engagerade medlemmar, förtroendevalda och anställda. Vårt arbete sker inom ramen för, och i samarbete med, Nationella viltolycksrådet.
Vi är organiserade med en nationellt ansvarig tjänsteman som har stöd av andra tjänstemän regionalt, länsansvariga jägare, lokalt samordningsansvariga och kontaktpersoner som på lokal nivå kallar ut rätt eftersöksekipage.
Eftersöksarbetet kräver en ”välsmord” samverkan med polisen, mycket god person- och lokalkännedom samt att allmänheten rapporterar viltolyckan tydligt med en uppmärkt plats. Majoriteten av all denna verksamhet utförs av engagerade ideella jägare med hundar som får ett starkt stöd av våra anställda.
Eftersöksverksamheten är en viktig del av jägarkårens fantastiska samhällsnytta som vi gör varje dag, året runt.
Bo Sköld
Generalsekreterare Svenska Jägareförbundet