Eftersök

Michael Olsson och Månhöjdens Bilbo, Kalmar län stod som segrare vid Svenska Jägareförbundet Syds Regionmästerskap i eftersök. Foto: Marie Berglind

Michael Olsson och Månhöjdens Bilbo tog hem Jägareförbundet syds RM i eftersök

Ett digert prisbord, alla fick priser. Foto: Kent Johansson

2019-08-16

Söndagen den 4 augusti samlades sex ekipage ifrån region syd på stora Segerstad naturbruksgymnasium utanför Reftele i Jönköpings län för att tävla i eftersök.

Från Kalmar, Skåne, Blekinge, Kronoberg, Jönköping, och Östergölands län kom deltagarna.
Klockan 08:00 var tävlande och funktionärer på plats och dagen startade med frukost och lottning av spår.
Halva gänget fick följa med sin spårvärd ut i skogen. Där väntade ett 1000 meter långt spår med lite olika klurigheter. Bland annat skulle två fynd hittas i spåret. Det hade regnat ganska mycket sedan spåren blev lagda på morgonen dagen innan. Även en del vilt hade rört sig över spåren.

Resten av gänget fick visa sin färdighet i skjutning där även hundens lydnad testades.
Tävlingen innehöll fyra skjutmoment, Björn, löpande gris, stillastående gris på tid och rådjur med överraskning.
Hund och förare testades om de kunde hitta fynd på en skottplats. En ruta på 20x20 var markerad och nånstans där inne fanns det en liten bit av ett inre organ som hunden skulle hitta och föraren tala om vad det var.

Sedan bytte grupperna.
När allt det praktiska var klart så fick de tävlande svara på fem frågor som handlade om eftersök.

Efter att alla momenten var genomförda stod Michael Olsson som segrare med månhöjdens Bilbo. De representerade Kalmar län.
På andra plats kom Joakim Norrbin med Sigge, Östergötland. Tredje platsen kneps av ett dubbel ekipage bestående av Joakim Persson och Lars Svensson, Blekinge.
Det var ett digert prisbord och alla fick priser. Dagen avslutades med smörgåstårta.
Vi vill tacka alla tävlande och alla som hjälpte till att göra det till en bra dag. Det är väldigt mycket jobb men det är det värt när alla är nöjda efteråt.
Även sponsorerna som fyllde prisbordet ska omnämnas. Tack till 3m Peltor, Engelsson.
Svenska eftersöksföreningen, Pinewood, Helena Lyckoskog, Elkedjan och Svenska Jägareförbundet.

Hundgruppen Jönköpings län genom Fredrik Svensson

Alla deltagare i årets upplaga av Svenska Jägareförbundet Syds Regionmästerskap i eftersök. Foto: Kent Johansson