Eftersök

Foto: Robert Nyholm / Mostphotos

Höjd ersättning till eftersöksjägare en ny framgång

Det är ingen slump att Naturvårdsverket föreslår en höjd ersättning till de jägare som deltar i arbetet med trafikskadat vilt. Tvärtom.
– Detta är resultatet av ett långsiktigt och enträget arbete av Svenska Jägareförbundet. Att denna fråga är viktig syns om inte annat på hur många motioner vi haft kring trafikeftersök de senaste åren, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

2021-05-19

Först arbetade Svenska Jägareförbundet för att eftersöksjägarna längs Sveriges vägar ska få ersättning. När man lyckades med detta började förbundet arbeta för en höjning av ersättningen.

– Vi har ännu inte analyserat förslaget. Men det är positivt att våra skrivelser, uppvakningar och påminnelser gett resultat. En sak är viktig att komma ihåg. Framgången för förbundets insatser ligger i att vi har en aktiv grupp av deltagare i NVR som motionerat flera gånger i frågan. De ska sträcka på sig lite extra, eftersom de medlemmarna har bidragit extra mycket, säger Daniel Ligné.

En sak som framstår mycket tydligt är hur lång tid det tar att få till förändringar av systemet. Ofta dröjer det sju till tio år.

– Men här finns en av förbundets styrkor. Vi jobbar långsiktigt och enträget mot målet. Vi ger inte upp.

Nu kommer förbundet att analysera detaljerna och lyssna in organisationen inför att man ska svara på den remiss som Naturvårdsverket skickat ut.

– Vi får återkomma med detaljer lite senare. Men en sak är säker. Detta är en framgång som ingen annan än Svenska Jägareförbundet kan ta åt sig äran för, säger Daniel Ligné.