Kom ihåg att du som jägare varje sekund är ansvarig för allas vår jakt i framtiden, sa Magnus Rydholm. Foto: Madeleine Lewander

DN:s jaktevent om etik, respekt, viltkött och hundar

På onsdagen arrangerade Dagens Nyheter ett jaktevent kallat Från skog till bord i Skyddsrummet i Stockholm. En inspirationskväll om jakt och mat där också Svenska Jägareförbundet medverkade.

2015-10-21

Magnus Rydholm, kommunikationschef på Svenska Jägareförbundet talde om jaktetik, alla jägares ansvar. Han poängterade flera gånger hur viktigt det är hur vi framställer jakten i alla sammanhang.

- Vi har en hög acceptans för jakt i Sverige men den balanserar på en väldigt skör tråd. Varje jägare måste alltid tänka på hur vi visar jakten, i sociala medier, i bilder  hur vi beter oss. Kom ihåg att du som jägare varje sekund är ansvarig för allas vår jakt i framtiden.

Danyel Couet
Krögaren Danyel Couet berättade bland annat om sin första jakt och hur viktigt det är för honom att det fällda viltet tas till vara och behandlas med respekt. Foto: Madeleine Lewander

På Skyddsrummets scen  berättade också  Danyel Couet om sina erfarenheter från skogen och gav även matnyttiga tips från köket. Hans föredrag andades total vördnad och respekt inför naturen, viltet och jakten.

Lasse Schönemyr
Lasse Schönemyr. Foto: Madeleine Lewander

På tema mat berättade Lasse och Pia Schönemyr berätta om sin innovation kring rökning. De kan helt enkelt kallröka vanligt vatten som sedan används som en typ av marinad till kött och fisk.

Åsa Norrby
Jägaren och hundtränaren Åsa Norrby pratade jakthund. Foto: Madeleine Lewander

Åsa Norrby
Åsa Norrby. Foto: Madeleine Lewander

Den professionella hundtränaren Åsa Norrby berättade med film och bild hur man får fram den optimala jakt- och provhunden. Åhörarna fick bland annat följa en av Åsas kameraförsedda jaktlabradorer och se apporteringsträning ur hundens synvinkel.

Fredrik Lundberg

Fredrik Lundberg. Foto: Madeleine Lewander

Fredrik Lundberg gav tips om hur man får jakten att inte gå åt skogen, med vilda tips för nyfrälsta jägare och andra nyfikna. Han berättade bland  annat att han började jaga tack vare kantareller.

- Jag tänkte att blir jag pirrig av att bara hitta kantareller, hur blir det då när man jagar.

Fredrik rådde alla att ta jägarexamen, även om man inte ska jaga och han berättade att han efter att ha blivit jägare fått ett helt annat förhållande till vad han äter.
- Viltkött är mer ekologiskt än ekologiskt kött, sa han.

Fredrik Lundberg pratade också om sin nyutkomna bok Från Skott till Stek.

Många människor
Många hade sökt sig till Skyddsrummet på Söder Mälarstrand i Stockholm för att låta sig inspireras av jakt, skog, vilt och mat. Foto: Madeleine Lewander

Madeleine Lewander