Skytte

När NM avgjordes i Norge vann Sverige landskampen. Det svenska laget fr.v. Rikard Alm, Emil Håkansson, Linus Mellgren, Markus Pollak, Lennart Eriksson och Henrik Jansson. Saknas på bilden gör Ulf Edeen och Mats Helgesson. Foto: Privat

Sverige vann landskampen i Nordiska mästerskapen

När Nordiska mästerskapen avgjordes i Norge i helgen vann Sverige landskampen. Vi har också fortsatt duktiga juniorer som vinner den klassen på höga poäng.

En glad segrare i veteranklassen Lennart Jakobsson.

2017-08-08

Det är några år sedan sist Sverige vann landskampen. Det har varit Norge som tagit hem de flesta på senare tid. Därför var det extra roligt att vi tog hem landskampen på deras hemma plan med ett bra skytte. Det var många höga resultat som gjorde att vi vann på 2924p hela. Detta är det näst högsta resultatet som har varit sedan NM startade. Extra roligt är det att juniorerna Markus Pollak som sköt det högsta resultatet i det svenska laget med 374 p och Linus Mellgren 361 p ingick i det svenska laget. Sedan var det ytterligare 5 svenska skyttar över 360 p som gjorde att Sverige vann landskampen. I laget är det de 8 bästa resultaten som ingår från varje land oavsett klass.

Som nämndes ovan sköt våra svenska juniorer mycket bra där Markus givetvis vann på sina 374 p och Linus kom trea på 361. Måste också nämna de andra två duktiga juniorerna Christoffer Jarl som kom på fjärdeplats samt Emil Olofsson på tionde.
Måste också berömma de norska funktionärerna, med Gunnar Filtvedt i spetsen, som ser till att det blir en mycket trevlig stämning på tävlingarna. Kommer man till honom med en fråga så säger han:
– Är det ett problem eller icke? Är det ett problem så löser vi det. Då det gör han det med ett leende.

I damklassen har vi också två mycket unga tjejer som skjuter väl och är ambitiösa och ändå bara skjutit i ett par år. Trots det kom Cornelia Dagobert på en fin sjätteplats och Erika Jansson på fjortonde plats. Sedan hade vi också Caroline Karlsson som kom på tolfte plats i damklassen.
Bohuslänningen Lennart Jakobsson vann veteranklassen efter en spännande särskjutning om segern.
I seniorklassen var det ingen svensk på pallen men det var svenskt från fjärde till åttonde plats och bäst där var Rikard Alm på fina 369p.

En trevlig juniorpall med två svenskar 2:a fr.v segraren Markus Pollak, Vansbro och till höger om honom Linus Mellgren, Östersund.