Skytte

Swedish Combined Shooting Team 2018. Foto: Saila Larsson

Årets EM i jaktkombination hölls i Italien

Det elfte EM:et i jaktkombination hölls i det vackra Umbrien som ligger 18-20 mil norr om Rom i Italien. Banan heter Piancardato och ligger inklämt i ett mycket kuperat landskap där man fick ha is i magen då man skulle fram och tillbaka från banan. Vägarna är smala, kurviga och ofta i brant terräng och då italienarna kör som italienare gör så var det ibland spännande att sitta bakom ratten. På Piancardato är de vana att arrangera stora tävlingar vilket lös igenom då allt flöt på väldigt bra.

2018-07-06

Från Sverige deltog 17 skyttar i flera klasser, inklusive landslaget som består av sex skyttar som har kvalat till detta under våren.

I denna kombination skjuter man sporting, en form av automattrap och olika djurfigurer med kula på 100 meter. Det skjuts i två omgångar och i andra omgången ersätts den stillastående grisen på hundra meter ut mot löpande gris på 50 meter. En stor variation i skyttet vilket gör att man måste vara en duktig allround skytt/jägare.

Efter tre dagars intensivt skytte, med temperaturer en bit över 32-35 grader, där det skjutits omkring 6000 kulskott och 15000 hagelskott kunde de ca 140 skyttarna från 13 europeiska länder säras åt.

Umbrien. Foto: Saila Larsson

Sverige har haft stora framgångar hittills i denna disciplin och årets EM blev återigen en stor framgång för de svenska skyttarna.

I juniorklassen vann Linus Mellgren från Östersund med stor marginal mot tvåan. Linus som är en stor talang vann även kulgrenen i den öppna klassen med 395/400 möjliga. Samma poäng hade även Ulf Edén Kravik från Botarbo som kom tvåa efter särskiljning på den löpande grisen. Ulf lyckades som ende skytt på detta EM att skjuta fullt i en omgång, 200/200. En mycket stark prestation då det skjuts 20 skott i liggande, fristående, med stolpstöd och med skjutkäpp, gör om det den som kan!

I hagelklassen vann förra årets totalsegrare Emil Håkansson från Lidingö som endast missade två av de 100 duvorna. Årets totalsegrare blev Tomas Stanek från Tjeckien och Emil hamnade i år utanför pallen med sin fjärdeplats. Linus Mellgren lyckades otroligt bra med sitt skytte och placerade sig på en tiondeplats i den totala sammanställningen.
Laget som i år bestod av Emil Håkansson, Pierre Håkansson, Linus Mellgren, Lennarth Eriksson, Magnus Rönning och Michael Roos lyckades med att komma på silverplats i den totala sammanräkningen med ett bra och jämnt skytte och ett brons i kulgrenen. Återigen lyckas Sverige att komma mycket högt upp i resultatlistorna i detta krävande skytte.
I veteranklassen kom Bernard Raimondo från Götene på en hedrande sjätteplats trots en stökig uppladdning i Italien.

I år var det med fyra nya skyttar som provade på denna typ av tävling. Vi hoppas att de fyra vill fortsätta och många andra vill pröva på att skjuta Europeisk jaktkombination. På jägareförbundets hemsida finns det förklaring på hur skyttet går till och information om de tävlingar som genomförs.

Ett stort tack till Svenska Jägareförbundet som är med att stötta detta skytte som ger oss möjligheten att vara ambassadörer för denna skytteverksamhet.