Skytte

Inför särskjutning om andra platsen fr.v. tävlingssekreterare Johan Wegemark, tävlingsledare Chrille Andersson och två sammanbitna skyttar inför särskjutning om andraplatsen Daniel Kling och David Skagerlind

Hemmaseger i Norma Cup final

Årets riksfinal i Norma cup hölls i Hållnäs i norra uppland dit nästan 200 skyttar hade kommit för att träna inför jakten och göra upp om medaljerna.

2018-10-05

Det var Johan Jansson från hemmakretsen Hållnäs Österlövsta som höll ihop bäst och tappade endast 1 poäng på hela stigen så han blev bäste skytt på finalen. För att i öppenklassen få fram vem som skulle ha silver- respektive bronsmedaljen krävdes särskjutning mellan David Skagerlind och Daniel Kling. Där hade arrangören valt sista stationen där det var en vildsvinsfigur med anatomiskt träffområde som det var dubblé åt båda hållen på stigen. Vid särskjutningen hade man satt på den 10 ringade spegeln. Detta är inget lätt skytte och detta var den stationen på hela stigen som var ett snabbt skytte och en snabb omladdning. Har sköt David 34 p och Daniel var poängen bättre med 35 poäng, ett imponerande skytte av de båda.

Det är en mycket jägarnära kulstig där det är varierat skytte på avstånd mellan 15 – 90m. Hållnäs-Österlövsta jaktvårdskrets som arrangerar denna kulstig på ett föredömligt sätt firade också i år 25 år med stigen. Många stationer har figurer på avstånd omkring 50m med rörliga figurer i olika fart. Detta gör att det är mycket realistiska jaktmål. Ibland så var det en stillastående figur och sedan en rörlig. Då de sitter på vajrar är det olika fart och olika avstånd. Detta gör att skytten måste ställa sig frågan hur lång framförhållning behöver man ha.
Bland juniorerna var det Jonathan Hedlund som höll i bäst och vann med 121p vilket var 5p före tvåan Josef Gustavsson. På en fin tredjeplats kom Emilie Runarsson med 110 p.

I damklassen var det en familjeangelägenhet där Elin Runarsson och dottern Melinda Runarsson hade samma fina poäng 114. Nu hade mamma Elin lite tur att dottern sköt tidigt och hade åkt från tävlingen så det blev ingen särskjutning. Kan nämnas att det var den andra dottern Emelie som var trea i juniorklassen också. Pappa Runarsson ska också nämnas då han blev 10:a i öppenklassen, vilken skyttefamilj 4 deltagare mellan 110-119 poäng och tre medaljörer. Pappa får väl till titta på Elins och döttrarnas medaljer.

I den yngre oldboysklassen var det också tätt i toppen. Segrare där blev Peter Eriksson med 125 p. På andra plats en p bakom Christer Larsson och ytterligare en p bakom honom kom Lars Björk.
Bland de äldre i veteranklassen var det Peter Norberg som höll i bäst med 120 p. Kent Assarsson var nära men hade 3 p lägre resultat och på tredjeplats kom hemmaskytten Kent Andersson med 114 p.
Hela resultatlistan för Norma Cup riksfinal finns på jägareförbundets hemsida under skytte.
Duktiga juniorer på pallen fr.v. Jonathan Hedlund, Emelie Runarsson. Saknas gör tvåan Josef Gustafsson.
Duktiga damer fr.v. segrare Elin Runarsson och trean Jenny Holm. Saknas gör tvåan Melinda Runarsson.
Medaljörerna i veteranklassen fr.v. silver till Kent Assarsson och guld till Peter Norberg samt brons till Kent Andersson.
Bland de i Yngre oldboys klassen fördelade sig medaljerna till fr. v. Christer Larsson silver, Peter Eriksson guld och Lars Björk brons.
Det var i öppenklassen de högsta poängen sköts på finalen med följande medaljörer fr. v. silvermedaljör Daniel Kling, guldmedaljör och även tävlingens bäste skytt Johan Jansson samt bronsmedaljör David Skagerlind.

Lars Björk