Skytte

Nya pepparpatronen ger bly en match

"OBS! DET HÄR ÄR ETT APRILSKÄMT!"
Ny forskning* visar att en viss typ av pressad peppar nästan får samma densitet som koppar. Det är en stor framgång i frågan om goda alternativ till blyammunition.
- Om det här går som vi tänkt kan vi troligen odla vår hagelammunition själva hemma i trädgården framöver, säger Per Siljeberg, projektledare för satsningen.

- Vi har testat hagelpatronerna under en period och vi ser egentligen bara fördelar, säger Ted Lagrelius, skytteinstruktör i Svenska Jägareförbundet.

2021-04-01

Svenska Jägareförbundet utreder sedan en tid tillbaka metoden för att redan under nästa år kunna erbjuda en helt ny typ av hagelpatron till jägarna.
Peppar bryts ner naturligt i naturen och viss smak har kunnat påvisas i köttet under testfasen.
Metoden att pressa pepparkornen är avancerad men har justerats och finslipats så att det nu också finns möjlighet att tillverka och producera små pepparpressar till alla som är intresserade av handladdning och själva vill ladda sina kryddpatroner.

I dagsläget handlar utvecklingen till största delen om hagelammunition.
- Men vi har redan hunnit kika på hur vi kan överföra metodiken även på kulammunition. Där ligger vi idag långt från färdig produkt, då det ställs helt andra krav på precision.

Foto: Johann Helgason/Mostphotos
Olika sorters peppar finns med i utvecklingskonceptet, även för  kulpatroner.
- Så fäller du en älg med en kryddpeppar-patron har du i stort sett kalopsen serverad, säger Per Siljeberg skämtsamt.

Utvecklarna jobbar med olika pepparsorter. Rosépeppar ser ut att fungera bäst till 17 hmr. Medan kryddpeppar lämpar sig utmärkt för kaliber 30-06.

Huruvida världens pepparproduktion påverkas, framför allt hur priset kan förändras globalt har Siljeberg svårt att sia om men han ser hoppfullt på framtiden.
- Utvecklingen borde vara bra för alla pepparodlare som nu ser ett otroligt uppsving i sin produktion.

Men om man nu ska odla sin peppar hemma och pressa, hur många patroner räcker det till?
- Ja, alla kan nog få ihop till en vanlig kartong med 25 patroner. Och du får räkna med att ta cirka ett halvt hektar mark i anspråk för att odla fram detta. Kanske behövs också växthus.

Hur fungerar då patronerna under jakt och skytte?
- En nackdel är kanske att skyttet kräver cirka 25 procent mer framförhållning jämfört med bly men jag tror att alla jägare är beredda att lära om.
- Det ska bli spännande att se hur det välkomnas till hösten då vi räknar med att kunna ha full produktion och hagelpatronerna finns ute i handeln, säger Ted Lagrelius.

Källor:
• *Peber och Onion (2019) ”Peppar peppar ta i trä´”