Övrig info

Vi har köpt rättigheterna till resultathanteringsprogrammet jakstig.se

Detta innebär för dig som arrangör att ni kan nyttja detta program helt utan kostnad. Se nedan "Resultathantering" för Norma Beretta Cup och Beretta Norma Jägarduvan.

Här nedan finns reglerna för Beretta Norma Jägarduvan och anmälningsformulär för de klubbar som ska arrangera tävlingen. När klubben anmält stigen annonseras den i Svensk Jakt, aktuell månad, samt i Jakt och Jägare varje månad mellan februari-augusti. Klubben får startkort, regler och skyltar till stigen som beställs på Interjakt eller Jaktia butik.

Nu har systemet med "TRYCK OCH DÖM" prövats på JÄGARDUVAN.
Det innebär:
1. skyttarna går i lag om c:a 5-6 personer och sköter sig själva inom laget genom att turas om att trycka fram duvorna åt varandra och att döma träff eller bom.
2. Antalet funktionärer decimeras betydligt, vilket i en förlängning torde innebära möjlighet för fler skytteklubbar att anordna en sådan tävling.
I början av denna tävlingsform för Jägarduvan bör arrangerande klubb stationera en funktionär på varje station som en hjälpande hand vid behov och också för att ingripa vid säkerhetsrisker, problem vid domslut och liknande.

För att vara kvalad till riksfinalen ska man ha deltagit på en av Jägarförbundet arrangerad Beretta Norma Jägarduvan antingen efter förra årets final eller under innevarande tävlingsår.

Med andra ord, om en Jägarduva arrangeras efter innevarande års final får deltagarna räkna tävlingen som kval till nästa års final.

2019-01-10 2024-02-13