Varg - samlad information

Vi vet inte om regeringen lyckas, eller vilken tid detta kommer att ta. Men initiativet är rätt. Foto: Anna Christoffersson/Mostphotos

Stor framgång om vargen flyttas i bilagorna

En av de viktigaste punkterna i Svenska Jägareförbundets vargsatsning är att få vargen omklassificerad; från strikt skyddad till förvaltningsbar i EU:s regelverk. Regeringens besked under torsdagen att man ska driva denna process välkomnas av förbundet.
– EU-direktivet lägger en död hand över vargförvaltningen. Lyckas vi få till en förändring i direktivets bilagor kan detta förändra hela vargförvaltningen, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

2022-07-07

Svenska Jägareförbundets vargsatsning har verkligen lyckats med att sätta frågan på den politiska dagordningen. Riksdagsmajoriteten beslutade under försommaren om ett tillkännagivande som innebär att vargstammen ska sänkas mot 170 djur. Regeringen har gjort uttalande om att de också vill minska stammens storlek och tillsatt utredningar för att få ordning på vargförvaltningen.

– Vi är mycket glada över att politiker från många partier har insett det orimliga i dagens situation och nu är villiga att vidta åtgärder, säger Peter Eriksson.

Att landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg aviserat att regeringen vill ändra vargens skyddsstatus till förvaltningsbar i Art- och Habitatdirektivets bilagor välkomnas med öppna armar.

– Vargen påverkar hela Jägarsverige. Om man lyckas få till denna ändring skulle det förändra vargförvaltningen i grunden. Hela systemet skulle kunna göras om, samt förenklas, vilket skulle minska statens kostnader och göra det lättare för jägare och de som tvingas leva med rovdjuret.

– Vi har under det senaste året trummat ut budskap om att vargstammen måste minska, att vargen ska flyttas från strikt skyddad till förvaltningsbar och att man ska kunna få skyddsjakt efter första angreppet, samt att rapporteringen av referensvärdet till EU behöver ändras.

Regeringens besked om att man kommer att arbeta för ett få vargen klassad som förvaltningsbar är kanske det viktigaste beskedet runt vargen sedan vargjakten infördes 2010. Flera bedömare menar att detta skulle lösa upp flera byråkratiska knutar. Idag behöver myndigheter exempelvis ta stor hänsyn till såväl EU-direktivet som EU-domar för att kunna besluta om licensjakt och skyddsjakt.

– Flera länder runt om i Europa upplever samma problem med vargarna som vi, vilket gör att det finns stora möjligheter att få igenom en förändring. Dock ska man vara medveten om att det också finns risker med att öppna upp bilagorna. Det kan dyka upp nya problem i andra delar av bilagorna, säger Peter Eriksson.

Han är medveten om att detta är process som både är svår att få till och att den kommer att ta lång tid.

– Vi vet inte om regeringen lyckas, eller vilken tid detta kommer att ta. Men initiativet är rätt. Och det är flera steg åt rätt håll för att få ordning på vargkaoset. Vi kommer stödja detta initiativ på alla möjliga sätt, säger Peter Eriksson.