Varg - samlad information

Riksdagspartierna kommer den 30 augusti få ta emot en budkavle, med tydliga krav på en bättre vargpolitik. Foto Tommy Alven/Mostphotos

Budkavlen avslutas i Stockholm: Genomför era beslut

Svenska Jägareförbundet kommer tillsammans med flera andra organisationer överlämna en budkavle – för en bättre rovdjurspolitik – till inbjudna politiker på Mynttorget i Stockholm den 30 augusti.
– Vi vill skicka en tydlig signal till politikerna att de ska genomföra sina beslut. Tålamodet är slut, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson.

2022-08-28

Under sommaren har det hållits torgmöten runt om i rovdjursområdet i Mellansverige. Budkavlen har skickats runt, med samma krav.
På Mynttorget kommer Svenska Jägareförbundet tillsammans med samarbetande organisationer – Sveriges Jordägareförbund, Kennelklubbens Jakthundskommitté, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Samernas riksförbund, Föreningen Sveriges Jägare, Jägarnas riksförbund och Svenska fåravelsförbundet – rikta tydliga krav mot vad politikerna måste göra.
Det handlar bland annat om krav på: Förenklad skyddsjakt, minskad vargstam och att vargen listas som förvaltningsbar i EU:s naturvårdsdirektiv.

Eftersom organisationerna vill att överlämnandet av budkavlen skulle ske lugnt, utan motdemonstrationer har information spridits genom Jägareförbundets länsföreningar och inom de andra organisationerna. Trots detta har jaktfientliga grupper fått kännedom om händelsen.
– Vi backar inte. Vi står upp för vad våra medlemmar tycker oavsett om det blir motdemonstrationer. Men vi vill genomföra detta lugnt och städat – utan bråk.
–  Budkavlen handlar om vargförvaltningen – eller brist av en sådan. Riksdag och regering har fattat nya beslut under vår och sommar, vilket är bra. Men det räcker inte med beslut, de måste genomföras. Vi har väntat i nio år på att de ska genomföra fattade beslut. Det är dags att visa handling, säger Peter Eriksson.

Tanken är att organisationerna ska samlas på Mynttorget i Stockholm klockan 14.00 och där markera sitt missnöje med vargförvaltningen.
– Vi ska överlämna budkavlen. Vi vill visa politiken att det är många organisationer, företag och privatpersoner som oroas över utvecklingen och understryka behovet att genomföra förändringar. Tillsammans representerar vi väldigt många människor.
– Vargen är en samhällsfråga, som inte bara får beslutas av forskare och Naturvårdsverket – frågan är större och viktigare än så, säger Peter Eriksson.