Varg - samlad information

Få ordning på vargförvaltningen - budkavlen överlämnad

Under tisdagen överlämnade Svenska Jägareförbundet tillsammans med sju andra organisationer, med tillsammans en halv miljon medlemmar bakom sig, en budkavle till alla riksdagspartier. Överlämningen skedde på Mynttorget i Stockholm.
- Genomför det ni lovat och beslutat runt vargen, var budskapet.

2022-08-30

Förbundsordförande Peter Eriksson är nöjd med inställningen hos de partier som fanns på plats. Men han förväntar sig mer:
- De flesta politiska partierna var här och i princip alla är inne på samma linje som vi. Man vill sänka vargstammen. Så långt är allting väl. Nu gäller det bara att se till att det blir verkstad, påpekar han.
- Vi är här för att visa att vi inte ger upp och vi lägger inte ner vårt arbete förrän vi har en vargförvaltning värd namnet, säger Dag Lidén, generalsekreterare på Svenska Jägareförbundet.

Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S) kunde inte närvara på Mynttorget, men ville ta emot budkavlen. Därför fick hon denna i Jämtland redan under söndagen.
Åtta organisationer genomförde en gemensam överlämning av en budkavle till riksdagspartierna. Svenska Jägareförbundet, Lantbrukarnas riksförbund, Svenska Samernas riksförbund, Föreningen Sveriges jägare, Jägarnas riksförbund, Kennelklubbens jakthundskommitté (inom SKK), Sveriges Jordägareförbund och Svenska Fåravelsförbundet har tillsammans cirka en halv miljon medlemmar bakom sig.
Tillsammans representerar organisationerna en stark röst från landsbygden.

Se video från överlämningen: