Varg - samlad information

På Mynttorget överlämnade Svenska Jägareförbundet och åtta andra organisationer en budkavle till riksdagspartierna. Foto Jägareförbundet

Varg-budkavle överlämnades till politiker

Svenska Jägareförbundet överlämnade tillsammans med sju andra organisationer en budkavle till alla riksdagspartier under tisdagen. Kraven var enkla. Genomför det ni lovat och beslutat för att få ordning på vargförvaltningen.

2022-08-30

Åtta organisationer genomförde en gemensam överlämning av en budkavle till riksdagspartierna. Svenska Jägareförbundet, Lantbrukarnas riksförbund, Svenska Samernas riksförbund, Föreningen Sveriges jägare, Jägarnas riksförbund, Kennelklubbens jakthundskommitté (inom SKK), Sveriges Jordägareförbund och Svenska Fåravelsförbundet har tillsammans cirka en halv miljon medlemmar bakom sig. Tillsammans representerar organisationerna en stark röst från landsbygden.

Landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg (S) kunde inte närvara på Mynttorget, men ville ta emot budkavlen. Därför fick hon denna i Jämtland redan under söndagen.
På Mynttorget fanns samtliga riksdagspartier förutom Vänsterpartiet och Liberalerna och tog emot krav och uppmaningar.

– Jag tycker att vi har sänt en extremt stark signal från landsbygden till politiken: Genomför det ni lovat och beslutat runt vargen. Stammen behöver minska, skyddsjakten förenklas och EU:s naturvårdsdirektiv behöver ändras så att vi får förvalta vargen som allt annat vilt, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Mer rapportering kommer senare under dagen…

Sju av de åtta deltagande organisationerna var på plats på mynttorget. Foto: Malin Liljeholm