Varg - samlad information

Vargen måste kunna förvaltas utan den enorma administration och försiktighet som krävs idag, säger Peter Eriksson. Foto: Magnus Rydholm

Vargbeslutet i EU – en lagseger

Långt ifrån alla i Sverige känner till hur beslutsfattandet i EU går till – eller hur utbrett lobbyarbetet är.
– Rovdjursbeslutet är en lagseger för alla jägareförbund runtom i Europa. Men Svenska Jägareförbundets insatser har varit extremt betydelsefulla för utgången, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson. Foto: Martin Källberg

2022-11-25

Innan ett beslut fattas i EU har otaliga lobbygrupper varit på plats och försökt påverka beslutet. Exakt samma förlopp inträffar oavsett ämne. Jakt, natur och rovdjur är inga undantag.
– De europeiska jägarorganisationerna samverkar i FACE, som är vårt samarbetsorgan. Detta är baserat i Bryssel. Denna organisation gör en stor insats när det gäller att få ut fakta om jakten i Europa, till såväl EU-parlamentet som till kommissionen. Förbundet har därtill en anställd som är stationerad i Bryssel och jobbar exklusivt med frågor som gynnar oss, säger Peter Eriksson.

Miljöorganisationerna är kapitalstarka och har en stor representation av lobbyister i Bryssel. Många gånger fler än vad jägarna har.
– Trots detta lyckas vi ganska ofta få igenom beslut som gynnar jakten. Majoriteten av de beslut som påverkar jägare i Kiruna och Ystad kommer idag från EU. I det senaste beslutet har vi varit synnerligen aktiva och drivit på frågan, säger Peter Eriksson.
Redan 2017 gjordes en resolution med nästan samma innebörd. Dock har inget hänt. En resolution är en markering eller stark signal från parlamentet till kommissionen. Så det behöver inte hända så mycket.
– Jag konstaterar att allt fler länder i Europa upplever samma problem kopplat till rovdjuren som vi har haft under många år. Detta gör det enklare att få förståelse för våra frågor. Nu sänder parlamentet en ny signal till EU-kommissionen om att ändra bilagorna till Art- och habitatdirektivet. Rovdjuren ska kunna förvaltas när de nått gynnsam bevarandestatus.

Ifall den nya resolutionen leder till att kommissionen vidtar några åtgärder är för tidigt att säga.
– Vi fortsätter vårt arbete. Snart blir Sverige ordförandeland i EU. Detta kan öppna för att frågan hamnar på dagordningen – på ett nytt sätt. Vargen måste kunna förvaltas utan den enorma administration och försiktighet som krävs idag. Vägen dit går genom att ändra det strikta skyddet som finns i bilagorna. Vi är på väg åt det hållet. Arbetet fortsätter. Men idag känns det riktigt bra, säger Peter Eriksson.

Fotnot: Följande svenska partier röstade för resolutionen: S, M, SD, C, L, KD.