Varg - samlad information

Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

"Stort beröm till alla vargjägare"

På bara en vecka har vargjägarna lyckats fälla två tredjedelar av tilldelningen på 75 djur. 51 vargar hade på söndagskvällen skjutits.
- Vargjägarna är duktiga och har trots dåliga spårningsförhållande vissa dagar varit effektiva och utfört jakten på ett mycket bra sätt, säger Mikael Samuelsson, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd.

Mikael Samuelsson. Foto: Privat

2023-01-09

Under vargjaktensstarten har tidningarna fyllts med artiklar där vargjaktsmotståndare menat att tilldelningen på 75 vargar hotar vargens framtid.
- Så här har det låtit varje år sedan 2010 när den första vargjakten i modern tid genomfördes. Men stammen är inte hotad, den är istället rekordstor. Det är därför tilldelningen är större än tidigare år, säger Mikael Samuelsson
Trots att väderförhållandena med spårsnö varit ganska dåliga under vissa dagar har jägarna på en vecka fällt två tredjedelar av tilldelningen.
- Vargjägarna förtjänar beröm. Allmänheten förstår nog inte vilken organisation och vilka insatser som krävs av jaktlagen. Jag känner stolthet över att vara jägare när jag ser hur vargjägarna i Mellansverige har agerat. De rapporter jag har fått vittnar om välorganiserade jakter med hög säkerhet och seriösa jägare – trots närvaro på några ställen av aktivister som försöker förstöra jakten.

Fem jaktområden är redan stängda efter att tilldelningen har fällts.
- När jägarna fyller tilldelningen så snabbt är det många vargar i reviren. Jag hoppas att jägarna fortsätter jakten med samma engagemang så att hela tilldelningen fälls i alla revir. Då kan vi kanske för första gången faktiskt ha stoppat tillväxten av stammen.
- Men det räcker naturligtvis inte med att stoppa tillväxten. Stammen måste minskas till den nivå som riksdagen och regeringen har pratat om, det vill säga 170 till 270 djur.
Just storleken på vargstammen är en viktig parameter för Svenska Jägareförbundet eftersom antalet är så tätt sammankopplat med minskad oro och färre skador på tamdjur.
- Vi kommer fortsätta att arbeta för att vargförvaltningen ska bli enklare. Bland annat måste reglerna för skyddsjakt tillåta jakt efter första angreppet på en jakthund, och vargens skyddsstatus i EU-direktiven måste ändras från strikt skyddad till förvaltningsbar när den uppnått gynnsam bevarandestatus, vilket den gjort sedan länge i Sverige, säger Mikael Samuelsson.