V Götaland Väst

Rapportering i Viltdata

En arbetsgrupp inom Länsföreningen kommer att följa upp och kontakta kretsar som ligger lågt i rapporteringen.

2018-08-14

En arbetsgrupp bestående av Hanna Ståhl, Magnus Blomstrand och Hans Vondrak träffades den 10 augusti på Skogaryd för att diskutera resultatet av sammanställningen för 2017 års registrerade rapportering av övrigt vilt per den 3/8. Inte någon munter läsning precis. Konstaterades stora skillnader vad gäller uppgifter om den inrapporterade arealen i förhållande till den totala arealen per jaktvårdskrets. Endast 7 av länets totalt 28 jaktvårdskretsar låg över rapporteringsmålet 30%! I detta sammanhang kan även nämnas att många kretsar ännu inte har slutrapporterat.

Gruppen resonerade kring åtgärder och lösningar om förbättring av rapporteringen och enades om att kontakta ansvariga kontaktpersoner respektive ordföranden i de jaktvårdskretsar som ligger under målet. Detta för att kunna erbjuda hjälp och stöd i deras arbetet med rapporteringen