Fältförsök

Examensdag efter träningsträffarna

Under sommaren 2009 så tränades det ganska flitigt både på fastlandet och ute på Ringsö. I september hade vi en examensdag där två hundar och deras förare genomgick två olika tester/prov. Vi ville försäkra oss om att hundarna och deras förare var så pass förberedda för att gör fältförsöken på våra dovhjortar. I och med att hundarna klarade dessa uppgifter kan vi med gott samvete säga att de fått en gedigen spårutbildning. Både hundar och förare såg nöjda ut.

Kriterier

ID-spår:

• 3 spår från 3 olika spårläggare läggs parallellt med ca 5 meters mellanrum. Hunden skickas vinkelrätt mot spåren och ska göra rätt val i minst 3 av 4 försök. Vilket av spåren som är ”rätt” bör slumpas ut så att hunden inte lär sig ett mönster. I denna övning ska alltid smeller användas. Efter valsituationen bör spåret utarbetas minst 300 meter. Spåret ska innehålla minst 3 olika underlag varav minst 1 ska vara hårt, ex. asfalt eller grus.

Urvalsövningar med blomkrukor:

• 4 krukor eller burkar placeras i en rad med ca 1 meters mellanrum.
  • Krukorna ska innehålla dofter från 4 olika dovhjortar.
  • Smeller ska användas och hunden ska på ett tydligt sätt markera den kruka som matchar doften från den individ som smellern innehåller.
  • Hunden ska markera rätt val i minst 3 av 4 försök.

De två ekipagen som deltog i examinationen var ;

Jonas Lundgren med blandras hunden Driva
Tomas Johansson och bayerska viltspårhunden Stella

Samtliga var nog en smula nervösa när vi for ut till Ringsö för att göra den första riktiga spårningen på en av ”våra” hjortar. Jag hade skickat ett sms till ”Davids” halsband på morgonen och fått en position där han befunnit sig kl 08.04. Vi gick iland på Ringsö vid 10.30 och inledde med fika. Positionen från hjorten letades upp ute i marken och markerades. Hundföraren fick en smeller med vittring från ”David” som han presenterade för hunden. Hunden tog upp och började spåra, vi andra följde efter med videokameran i högsta beredskap. Efter ett antal hundra meters spårning stannade hunden upp och kikade upp bland klipphyllorna. Till vår stora förtjusning såg i en stor grupp med handjur och tittade på oss. Efter en stund vad det en av dem som vred på huvudet och visade upp sitt gula halsbandet. HURRA!

EftersöksprojektetGruppen med handjur försvann och vi kunde följa ”David” med blicken och se vilken väg han tog in i skogen. Hunden sattes igång och den spårade upp för slänten mot klipphyllan gruppen stått på. Här blev det spännande, skulle hunden nu följa ”Davids” löpa eller...
Jo då mycket riktigt det gjorden den.

"David"

Båda hundekipage löste sin uppgift och det kändes himla roligt och tillfredställande. Det enda som inte var lika kul var att filmerna vi spelat in under dagen inte har gått att få fram… Men förhoppningsvis löser det sig vad det lider så vi kan lägga in dem här på hemsidan för allmän beskådning. Ni gjorde ett kalas jobb med era hundar.

Det här är vad som gjordes denna dag med de två hundekipagen;

Spårning av dovhjort:

• Ekipaget ska genomföra en minst 300 meter lång spårning av dovhjort. Vid denna spårning ska hunden utarbeta spåret på ett noggrant sätt enligt de principer som ekipagen har tränat på i personspåren.

Vi ser verkligen fram emot hösten och de spårningar som kommer att dokumenteras. Samtliga spårjournaler kommer att sammanställas och publiceras här på hemsidan. Förhoppningsvis kommer det nya gänget i gång till våren så det blir några till som följer med ut på ön och gör fältförsök under sommaren.

Ha det gott tills vi hörs igen!

/Mia

2009-08-28 2013-12-05